Instagram zkouší další způsob, jak dát vydělat tvůrcům

neděle, 18. září 2022, 08:05 Internet & Mobil MediaGuru

Vizuální sociální síť testuje posílání spropitného přímo přes aplikaci, vyzkouší i funkci repostů.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Oč méně se Instagram stane osekáním nákupní sekce atraktivní pro e-shopy, o to více zajímavých tvůrců by mohl přilákat. Alespoň za předpokladu, že se v rámci testování osvědčí právě zkoušená novinka. Díky možnosti nechat si od diváků posílat peníze za povedená reels, instagramovou obdobu krátkých hudebních videí proslavených TikTokem, by teoreticky mohli šikovní zbohatnout. Ale to je ještě velmi předběžný nástin událostí, ke kterým ani nemusí dojít. Faktem je, že firma potvrdila serverům Business Insider a TechCrunch interní testování dýšek, které nesou pracovní název Dárky (Gifts). Instagram tím stvrdil, co se reverznímu inženýru Alessandro Paluzzimu podařilo zjistit během prázdnin. Podle dosavadních útržků informací by měl mít nejprve každý autor v nastavení svého profilu možnost zjistit, zda má na přijímání darů vůbec nárok. Vypadá to také, že by tlačítko určené k posílání peněz mělo na uživatele vyskakovat přímo v jednotlivých reels.

Nešlo by o první obdobnou funkcionalitu na Instagramu. V roce 2020 spustil takzvané odznaky. Virtuální odznáčky v ceně jeden, dva nebo pět dolarů mohou uživatelé zakoupit na podporu svých oblíbených tvůrců během jejich živých videovysílání. Podle TechCrunche by nasazení obdobné vymoženosti (dýšek) u formátu reels nebylo překvapením už jenom proto, že jde o poměrně běžnou funkci u konkurence. Twitter ji prvním uživatelům spustil v květnu loňského roku, letos následovala další mikroblogovací platforma Tumblr. V neposlední řadě lze i na TikToku přímo v aplikaci posílat finanční dary autorům zajímavého obsahu. Meta, provozovatel Instagramu, nicméně spoléhá na placené funkce nejen z touhy napodobovat konkurenci, ale také ve snaze pomoci do budoucna vlastním obchodním výsledkům a snížit závislost na inzertních příjmech. Tak zní nedávno představená dlouhodobější vize. Z krátkodobé perspektivy je pro Metu, respektive její portfolio v čele s Instagramem, palčivější popularita TikToku. Poslední dobou Instagram proto zkouší další a další novinky, které už úspěšně fungují v čínské aplikaci.

Nejde jen o spropitné či kontroverzní „doporučování“ (respektive vkládání do newsfeedu) obsahu od lidí, které uživatelé ani nesledují a rostoucí důraz na video. Minulý týden sociální síť potvrdila TechCrunchi, že chce v nejbližší době začít testovat takzvané reposty, tedy možnost přesdílet příspěvky a reels někoho jiného na svůj profil. I tohle už TikTok dávno umí. Analýza zveřejněná na Wall Street Journal na základě interních dat společnosti Meta ale ukazuje, že toho TikTok umí v porovnání s Instagramem ještě více – například v mnohem větší míře udržet pozornost publika. Podle WSJ tiktokeři tráví koukáním do aplikace desetkrát více času než majitelé instagramových účtů sledováním obdobného obsahu jménem reels. Podle zprávy také na Instagramu klesá míra interakce s tímto formátem. Minulý měsíc měla spadnout o téměř 14 procent. Server Social Media Today nabízí interpretaci, která firmu Marka Zuckerberga nestaví do nejlepší pozice. TikTok lze prý vnímat nejen jako sociální síť, ale v první řadě jako zábavní platformu. Jako místo, kam se jde člověk nechat bavit. Ne zjišťovat novinky ze života ostatních lidí, ba dokonce jejich názory, byť třeba vyjádřené vizuálně zajímavou formou. V době všeobecné společenské polarizace je pro leckoho úmorná jakákoliv představa sdílení sebe sama, neboť to nese riziko vyvolání ostrých názorových přestřelek, odsudků či prostého nepochopení. S takovým společenským nastavením toho přidání pár nových funkcí na Instagramu nejspíš mnoho nesvede.

-riv-