YouTube zkouší další způsob monetizace

neděle, 20. listopadu 2022, 08:40 Internet & Mobil MediaGuru

Formát shorts napodobující TikTok by mohl YouTube vydělávat ještě jinak než pomocí reklam.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

YouTube podobně jako Instagram či Facebook řeší stejný a stále zapeklitější problém: jak efektivně čelit rostoucí popularitě TikToku. Přišly sice se svými vlastními formáty krátkých zábavných hudebních videí, které jsou mezi uživateli amerických platforech stále populárnější, tím však Alphabet a Meta zdaleka nemají splněno. Klíčová otázka zůstává: jak na nápodobě TikToku vydělat? YouTube podle listu Financial Times zkouší jít novou cestou, jak FT vysvětlil ředitel YouTube Shopping Michael Martin.

Tedy relativně novou. Do krátkých klipů formátu shorts by podle záměrů YouTube mělo být možné vkládat takzvané nákupní tagy. Ty by jednak označily a zviditelnily produkt, o němž je ve videu řeč, jednak by bylo možné jej přímo v aplikaci zakoupit. Novinka je zatím jen ve fázi experimentu dostupného vybraným tvůrcům shorts a publiku ve Spojených státech, Kanadě, Austrálii, Brazílii a Indii. Tvůrci klipů by měli mít nárok na provizi z jednotlivých prodejů zboží, které svými tagy pomáhají propagovat.

Koncept to sám o sobě revoluční není – tagovat zboží lze jak ve standardních youtubeových klipech, tak například na Instagramu.  Už dříve navíc YouTube zvěřejnilo záměr odměňovat úspěšné tvůrce shorts reklamními provizemi. Problém s videoreklamou u takto krátkého formátu je nicméně podle serveru Social Media Today v tom, že ji lze jen stěží pouštět  na začátku či v průběhu přehrávání videí. Proto je nutné zkoušet formát monetizovat nejrůznějšími způsoby. Označovat produkty mimochodem umožnuje i TikTok, přesto se snaží na „svém“ obsahu vydělat i jinak.

Tiktoková konvergence

Sociální sítě se teď svým způsobem točí v kruhu. Zatímco ty západní imitují tiktokový způsob podávání obsahu – jako nekončící plynulý tok klipovitého odreagování – TikTok se u konkurence inspiruje v marketingu. Po prvotních problémech totiž pokračuje s rozšiřováním své nákupní sekce na západních trzích, uvedl portál Semafor.

Speciální záložku, kde si mohou tiktokeři prohlížet a nakupovat zboží, začala sociální síť testovat i ve Spojených státech. Ta na TikToku už fungovala pro uživatele v zemích jihovýchodní Asie a Spojeném království. Opět jde o funkci, která je už k vidění jinde, například na Instagramu. Jeho provozovatel ji ale paradoxně plánuje do budoucna úplně zrušit. I přesto zůstává obecný trend mezi nejpopulárnějšími sociálními médii zřejmý: stále více platforem sází na útržkovitou videozábavu s chytlavým hudebním podkresem. Každá se snaží tak trochu stát TikTokem. Přicházející recese napoví, nakolik jsou ale dotažené jejich obchodní modely. U krátkých videí typu shorts zjevně nelze spoléhat jen na reklamu, další finanční oporu má představovat e-commerce. Jenže i tento zdroj peněz se může během všeobecnému ekonomického útlumu výrazně ztenčit. Příští rok toho o reálném fungování sociálních sítí napoví zřejmě hodně.

-riv-