Média ignorují dezinformační válku, řeší jen billboardy

pátek, 20. ledna 2023, 11:25 Internet & Mobil MediaGuru

Média řeší billboardy Andreje Babiše, ale nevěnují se řetězovým e-mailům a falešným profilům na sociálních sítích, píše Vladimír Michna.

Vladimír Michna, zdroj: archiv Vladimíra Michny

Vladimír Michna, zdroj: archiv Vladimíra Michny

Česká média kritizují billboardy Andreje Babiše strašící válkou, ale nevěnují dostatečnou pozornost řetězovým mailům a falešným profilům na sociálních sítích. Většinou z dílny ruských trollích farem nebo českých populistických stran. Dezinformační válku média dlouhodobě ignorují, píše v komentáři mediální expert Vladimír Michna. 

Hned druhý den po volbách zaplavily Česko řetězové maily a facebookové příspěvky se lživým vizuálem o Petru Pavlovi. Tvrdily, že prosadí mobilizaci Čechů do války na Ukrajině. Je to klasický příklad obsahu, který konzumují zejména senioři a velká část jim věří. Navíc mají daleko větší dosah než několik billboardů u cesty. Média k tomu dlouhodobě a příslovečně mlčí. Čest výjimkám. 

V pondělí a úterý, tedy ve dnech zahájení ostré části kampaně před druhým kolem volby, vyšly podle výsledků Monitory v českých médiích jen necelé dvě desítky článků o řetězových mailech, a to zejména v titulech jako Respekt, DeníkN nebo Forum24. Informace se tak dostane jen k bublině lidí, kteří o hrozbě už dávno vědí. O „válečném“ billboardu z pera Babišova týmu už však za stejnou dobu informovalo více než 400 mediálních výstupů. 

Ukázka lživé zprávy o Petru Pavlovi

Ukázka lživé zprávy o Petru Pavlovi

Abychom se u dalších voleb zase nedivili…

Média preferují to, co je vidět na první pohled, ale do mailových a facebookových schránek propagandou ovlivněných seniorů se často bojí nahlédnout. Škoda, našla by tam opravdu zajímavé věci a mohla by třeba adresáty upozornit na to, že jde o vymyšlené zprávy. K propíchnutí bubliny a informování široké veřejnosti tak opět nedošlo.

Informační válka jako součást hybridní války je v českých médiích stále neviditelná, i když po léta reálně ovlivňuje mínění velké části Čechů. Abychom se u dalších voleb zase nedivili…

Bohužel chybí tvrdá data o míře ovlivnění. Mainstreamová média se tomuto fenoménu zatím nezačala široce věnovat. Tradiční média si nedovolí vydat zprávu bez potvrzených čísel, oficiálních vyjádření a zkoumaných dat. Naopak trollové na webu si s něčím takovým hlavu nelámou a informace ohýbají, jak se zrovna hodí.

Opakovaná lež + algoritmus = pravda

Česká média naopak hojně informují o kremelských propagandistech na ruských televizních kanálech. Jsou vděčným terčem a jejich dopad roste, když jejich výplody amplifikují v online světě trollové organizovaní ruskou GRU jako zcela seriózní zdroj informací. Stokrát opakovaná lež na sociálních médiích z několika stovek falešných účtů podporovaná facebookovými algoritmy se tak stává pravdou.

Česká média se tématům kremelských a jiných dezinformačních válek věnují jen v omezené míře. Český rozhlas má k tomu svoji rubriku a fake news rozplétají například i SeznamZprávy.  Ale to je málo.

Armáda marketérů a novinářů

V západních zemích mají mnohá média už své vlastní týmy, které se zabývají výhradně touto digitální kriminalitou a na témata spojená s manipulacemi lidí nebo s podvodným jednáním ze strany jiného státu na jejich území přikládají velký důraz. BBC má svůj Global Dezinformation Team, Euronews tomu věnoval vysílací čas v rámci zpráv.

Tito novináři fungují i ve zvláštním režimu, protože se většinou vždy stávají okamžitě oběťmi trollí mašinerie. Útočí na ně na webu i v reálném světě, vydírají je, nebo jim hrozí smrtí. Své o tom ví například finská novinářka Jessikka Aro, která se po sérii článků o kremelských trollích farmách stala na mnoho let terčem ruských a finských internetových skupin.

Trollové jsou vždy několik kroků před médii. Na zásadní změnu nebudou stačit úředníci nebo akademici, ale organizovaná armáda zkušených marketérů a novinářů. A hlavně odvážných politiků, kteří se nezaleknou putinovských hrozeb. Jinak budeme dále jen smutně sledovat decimování seniorské části české populace.

Autor pracoval jako novinář, nyní se věnuje public relations a přednáší mediální gramotnost v rámci projektu Den pro školu.