Komunikační trendy 2023: Tříštění publika, AI nebo „greenwashing“

čtvrtek, 16. března 2023, 07:15 PR MediaGuru

Co ovlivní komunikaci podniků a značek v letošním roce, ukazuje předpověď agentury Grayling.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Tříštění publika, rostoucí role interní komunikace, schopnost si stát za svým a zároveň rychle reagovat, ale i umělá inteligence, „greenwashing“ nebo společenská odpovědnost. To jsou letošní komunikační trendy dle zprávy „Gaining Advantage in 2023: How to Reach and Influence Audience“ agentury Grayling. 

„Naši kolegové z Londýna se v této rozsáhlé analýze zaměřili na pokračující i zcela nové trendy, které proměňují oblast komunikace a v letošním roce na ni budou mít zásadní dopad. Jedná se o pět faktorů, které pozorujeme i v ČR – některé více (jako tříštění publika nebo potřebu efektivní interní komunikace), jiné k nám teprve pomalu přicházejí (jako trend umělé inteligence, o kterém všichni hovoří, ale v praxi se s ní dosud moc nesetkáme). Nicméně těchto pět oblastí jasně ukazuje, na co se firmy, které si budou chtít udržet své publikum, budou muset v blízké budoucnosti zaměřit,“ říká Anna Balíčková, Managing Director Grayling Czech Republic & Slovakia.

(1) Personalizace a tříštění publika

Publikum se nadále diverz​ifikuje a rozrůzňují se i zdroje informací. Prostřednictvím sociálních médií a agregátorů zpráv stále více uživatelů konzumuje personalizovaný obsah. Jednoduché „catch-all“ kampaně už nebudou stačit a značky budou muset využívat data a vytvářet atraktivní a virální obsah uzpůsobený na míru svému publiku.

(2) Digitální Hyperloop

Rychlé technologické a kulturní změny podnikům ztěžují dlouhodobé plánování komunikace. Místo toho, aby pouze naskakovaly na nejnovější trendy, tak mnozí tvůrci začínají upřednostňovat obsah, o kterém vědí, že se s ním jejich publikum dlouhodobě ztotožní. I Grayling doporučuje, aby se značky a podniky v komunikaci kontinuálně soustředily na myšlenky, s nimiž si je lidé spojí. Zároveň by ale měly být vždy připraveny reagovat na momentální nálady ve společnosti.

(3) Důraz na interní komunikaci

Role kvalitní interní komunikace roste, která byla dříve tak trochu na druhé koleji. Pro zaměstnance klesá po zkušenosti s pandemií důležitost peněz. Mnohem významnější roli nyní hrají pracovní podmínky, well-being, benefity a hodnoty. Firmy jsou proto nuceny pohotově reagovat na jejich různorodé potřeby.

(4) Umělá inteligence

Boom nástrojů pro psaní na bázi umělé inteligence jako ChatGPT a obrazových aplikací nejen v PR a komunikaci zaznamenal každý. Umělá inteligence se bude i nadále učit a rychle zdokonalovat, a je tedy nejvyšší čas, aby podniky začaly učit zaměstnance, jak ji co nejlépe využít, a zároveň si dávat pozor na ověřování faktů, autorská práva nebo plagiátorství.

(5) „Greenwashing“ a společenská odpovědnost

V neposlední řadě Grayling varuje před pověstným „natíráním na zeleno“. Pouhá slova a líbivá gesta již značkám stačit nebudou. Spotřebitelé jsou v této oblasti zběhlí a nespokojí se s prázdnými floskulemi o „zachování přírody pro naše děti“ nebo o tom, že „jsme v tom společně“. Na podniky budou kladeny čím dál vyšší nároky, aby o společenské odpovědnosti pouze nemluvili, ale skutečně konaly.   

-stk-