Twitter bude doporučovat jen příspěvky platících uživatelů

neděle, 2. dubna 2023, 08:15 Internet & Mobil MediaGuru

Majitel Twitteru Elon Musk se rozhodl poměrně dramatickým způsobem zatraktivnit placenou službu Twitter Blue.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Od poloviny dubna Twitter zavede novinku, která výrazně promění složení hlavního (personalizovaného) kanálu příspěvků. Uživatelé v něm uvidí pouze tweety od předplatitelů Twitter Blue. Stejně tak i možnost hlasovat v Muskových oblíbených twitterových anketách bude omezena na abonenty. Podle miliardáře jde o další krok v jeho boji proti spamu a robotickým účtům, které jen zaplevelují diskuzní prostor. Dalším faktem ale je, že možnost vystupovat s ověřenou identitou, psát delší příspěvky či v budoucnu vidět o polovinu méně reklamy zatím nepřilákala dostatečně velký počet předplatitelů Twitter Blue.

Jak podotkl server Social Media Today, twitterové bonusové funkce si pět měsíců po Muskově akvizici předplácí necelých půl milionu lidí, tedy sotva 0,2 procenta celkové uživatelské základny Twitteru. Jeho placená verze je sice dostupná ve všech regionálních mutacích teprve od minulého týdne, na druhou stranu by Musk potřeboval řádově vyšší počet uživatelů ochotných za používání sociální sítě platit. Podnikatel již dříve vyjádřil záměr, aby příjmy z předplatného tvořily zhruba polovinu tržeb společnosti. K naplnění plánu teoreticky chybí ještě 23 milionů předplatitelů. Ti musejí počítat s potenciálně velkou proměnou personalizované timeline.

Podle Social Media Today hrozí, že dosavadní kohorta předplatitelů může snadno proměnit kanál příspěvků ve velmi jednostranný diskuzní tok. Jde z určité části o lidi, kteří souzní s Muskovým viděním světa. Podnikatelův světonázor podle některých hlasů stále více odpovídá tomu, co prosazují američtí republikáni. Například důraz na neomezenou svobodu slova. Podle Muska dochází v masových médiích a na sociálních sítích k potlačování konzervativních názorů a v jeho pojetí by měl Twitter fungovat jako veřejný prostor, kde může bez obav každý vyslovit svůj názor. Jenže zároveň na platformě stále více začíná platit jiné Muskovo heslo: svoboda projevu nerovná se svobodě dosahu. Tím se během podzimu snažil uchlácholit prchající inzerenty, kteří se obávali vystavení svých reklam vedle lživého či nenávistného obsahu. Algoritmy sítě prý měly zamezovat tomu, aby problematické tweety vidělo větší množství lidí.

Nyní se krédo zhmotňuje ještě trochu jinak: kdo nezaplatí, ten svým příspěvků nezajistí pozornost navíc. Do hry ale pořád ještě vstupují algoritmy Twitteru. Nedávné zjištění newsletteru Platformer ukazuje, že nejlepší postavení v rámci timeline stejně zajišťuje společenská sláva. Twitter má fungovat mimo jiné podle interního seznamu čítajícího několik desítek takzvaných VIP účtů, jejichž tweety měly dosah prakticky zaručený. Mezi vyvolené měli patřit kromě Elona Muska také basketbalista LeBron James, investor Marc Andreesen, konzervativní autor Ben Shapiro nebo demokratická kongresmanka Alexandria Ocasio-Cortezová. Na seznam patří i prezident Joe Biden a populární youtuber Mr Beast. Posledně dva zmiňované účty sice prošly verifikací, ale za Twitter Blue neplatí. Znamená to, že se jejich obsah nedostane mezi doporučované příspěvky? Server Engadget v této souvislosti trefně podotkl, že sociální síť už nemá PR oddělení, které by takové dotazy zodpovědělo. Jistotou ale je, že uživatele Twitteru postihnou změny ve složení feedu. Ať už těch 250 korun měsíčně zaplatí, či nikoliv.

-riv-