Síť X osekala zobrazování odkazů nejen zpravodajských webů

neděle, 8. října 2023, 08:10 Internet & Mobil MediaGuru

Někdejší Twitter přestává být vhodnou platformou pro sdílení linků. Preferuje vlastní exkluzivní obsah.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Kanál příspěvků na X se tento týden proměnil způsobem, který zkomplikuje život zejména mediálním domům a dalším tvůrcům obsahu. Kdo vloží na konec příspěvku pro sociální síť Elona Muska odkaz na externí web, v náhledu už neuvidí textový popis. V případě zpravodajského obsahu tedy chybí titulek článku. Zůstává jen nepříliš výrazný název webu, kam link vede. Sponzorovaných příspěvků se úpravy netýkají.

Změnu, která se propsala i do starších příspěvků, už zaznamenali uživatelé sítě také v Česku či na Slovensku. Její příchod avizoval Elon Musk koncem srpna, kdy napsal, že se za novinku osobně zasazuje, jelikož prý platformu X pozvedne z estetického hlediska. Tento záměr se podle řady ohlasů však příliš nepovedlo naplnit. „Není teď úplně zjevné, že v příspěvku je odkaz jinam,“ komentoval ředitel internetových redakcí vydavatelství Czech News Center Marek Lutonský. „Adresa odkazu v textu ale tweetu zůstane, když není úplně na konci příspěvku. Jinak ji Musk odstraní,“ přidal postřeh. Lutonský a další uživatelé si ve stejném vláknu stěžovali i na to, že X má nyní mnohdy problém se správným načítáním náhledových obrázků.

V kontextu fungování algoritmů X není úprava zobrazování odkazů náhlou a přelomovou změnou. Stále více uživatelů si na základě klesajícího dosahu všímá, že odkazy na externí weby nepatří mezi preferovaný druh obsahu na Muskově síti. V poslední době proto upravili svůj způsob zveřejňování obsahu. Kdo chce nějaký odkaz dostat mezi co nejvíce lidí, často publikuje nejprve příspěvek s nějakým výrazným vizuálem (bez odkazu) a související link připojí až do komentáře. Podobné triky jsou o to cennější v situaci, kdy si třeba dotyčná či dotyčný neplatí X Premium, a spolu s tím i vyšší šanci na solidní dosah svých postů.

Využívání podobných kliček je potenciálně důležité hlavně pro ty mediální domy, které si zvykly na to, že výrazná část jejich návštěvnosti pochází z odkazů šířených sociálními sítěmi. Jenže Musk po svém loňském převzetí Twitteru dává intenzivně najevo, že zpravodajské weby uživatelé X podle něj vůbec nepotřebují. Osekání náhledů článků tak jen stvrzuje Muskovu snahu přetvořit X na superaplikaci, která by uživatelům nahradila obrovskou šíří digitálních služeb od informačního servisu přes placení on-line až po objednávání zájezdů či hledání pracovníků. „Osobně už vůbec nesleduji tradiční média a jejich propagandu. Je to ztráta času a generátor smutku. Novinky čtu přímo na X – kde jsou mnohem aktuálnější a rychlejší, diskutují o nich opravdoví experti světového významu a nechybí ani tuny humoru. Je to tak mnoooohem lepší!“ napsal Musk.

Pro jeho platformu jsou důležitější úplné jiné formáty než odkazy na články, což dokazuje mimo jiné pondělní oznámení obsahové spolupráce s dědičkou hotelového impéria Paris Hilton. Ta má podle serveru Variety během příštích minimálně dvou let vytvářet pro X exkluzivní videopořady, audio chaty a v neposlední řadě vysílat živé videopřenosy s možností nákupu zboží. To je funkce, která zatím na X chybí (stejně jako detailnější informace o jejím možném fungování), ale TikTok či YouTube s ní poměrně intenzivně experimentují.

X coby potenciální superaplikace nehodlá zůstat funkčně pozadu, a tím mimo jiné pokračovat v rebrandingu Twitteru. Ten sám sebe v minulosti popisoval jako „místo všeho dění“, což nebylo ve světě sociálních sítí příliš přehnané tvrzení s ohledem na popularitu platformy mezi politiky, novináři či investory. K oblibě Twitteru však tehdy přispělo i snadné a vizuálně atraktivní sdílení odkazů. Tomu je podle prvních dojmů řady uživatelů pro tuto chvíli konec.

-riv-