YouTube zakročil proti blokování reklamy

neděle, 22. října 2023, 07:50 Internet & Mobil MediaGuru

Největší světový videoportál spustil opatření, které má diváky přinutit vypnout adblock. Nebo zaplatit.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Zhlížet videa na YouTube a současně blokovat reklamu je stále těžší. YouTube rozjel iniciativu proti doplňkům internetových prohlížečů na blokování reklamy v duchu hesla „Třikrát a dost“. Kdo se nechce vzdát surfování internetem bez reklam nebo nehodlá platit 14 dolarů měsíčně za prémiovou verzi YouTube, k obsahu populární platformy už se nemusí dostat vůbec. „Používání blokátorů reklamy porušuje podmínky používání YouTube. Vyvinuli jsme proto po celém světě snahu upomínat diváky se zapnutým adblockem, aby si povolili zobrazování reklam na YouTube. Případně aby si předplatili verzi YouTube Premium, u níž se inzerce nezobrazuje. Reklamy podporují rozmanitý globální ekosystém tvůrců a přispívají k tomu, že miliardy lidí najdou na YouTube svůj oblíbený obsah,“ uvádí pro Forbes mluvčí YouTube.

S podobnými argumenty firma v červnu obhajovala i zahájení testování funkce, která by uživatelům adblocků zobrazovala upozornění, že porušují podmínky služby. Pokud se někdo domníval, že YouTube jen blafuje, nyní musí svůj názor přehodnotit. Provozovatelé videoportálu uživatelům s blokátory reklam vzkazují, že pokud nebudou brát upozornění v potaz a blokátor nevypnou nebo aspoň nepřenastaví, YouTube je od svého obsahu zkrátka odřízne. „YouTube nasadil skript na detekci AdBlocku. Sdělení je ,vypni AdBlock, nebo zaplať’. Adblockery jeho skript blokují. YouTube ho třeba dvakrát za den změní. Boj pokračuje. YouTube nevyhraje. Jinak moje doporučení je ,zaplať, nebo nepoužívej’“ napsal na sociální síti X programátor Martin Malý.

Prošlapaná cesta?

Boj YouTube proti adblocku má kromě roviny technické také rovinu byznysovou. Zástupci YouTube v dřívějším vyjádření pro server The Verge argumentovali, že kroky firmy nejsou nijak výjimečné, neboť řada vydavatelů se na své čtenáře obrací s podobnými výzvami za neomezování inzerce. Zalátovat díry, kterými odtékají tržby firem, se navíc v poslední době snaží i přímý konkurent YouTube ze světa videa – Netflix. V případě této streamovací platformy lze už mluvit o úspěšné letošní snaze bránit uživatelům, aby si mezi sebou sdíleli přístupová hesla, což snižovalo příjmy Netflixu.

Ve středu firma uvedla, že i díky této snaze od července do konce září získala téměř devět milionů předplatitelů. Analytici předpovídali nárůst o šest milionů uživatelů. Celkem má nyní platforma celosvětově čtvrt miliardy abonentů. Důslednější vymáhání vlastních pravidel tedy Netflixu z obchodního hlediska nijak neuškodilo, naopak. Pomohlo mu i vytažení nejen pomyslného biče, ale i metaforického cukru. Diváci mohou Netflix sledovat zdarma, pokud skousnou přerušení pořadu reklamou. Řada z nich mohla vyhodnotit, že sledování propagačních klipů není o nic otravnější, než loudění přístupových hesel od kamarádů. Podobného výsledku by se rádi dobrali i provozovatelé YouTube.

-riv-