
Zdroj: Freepik
Vývoj české ekonomiky byl začátkem roku pozitivní a spolu s tím se zlepšila i spotřebitelská důvěra, i když stále ještě zůstává daleko pod úrovní před pandemií. Češi jsou navíc optimističtější než obyvatelé většiny ostatních evropských zemí, z hlediska aktuálního sentimentu a očekávání se řadí dokonce do první třetiny. S tím se pojí i zvýšená ochota lidí utrácet za prémiové produkty. Vyplývá to z aktuálních dat agentury NIQ.
Zájem o prémiové produkty panuje plošně
Z propadu se pomalu zotavuje sektor elektroniky a zboží dlouhodobé spotřeby, kde lidé odkládali či rušili své nákupy v reakci na vysokou inflaci a pokles kupní síly. Ochota kupovat prémiové produkty je patrná napříč kategoriemi, přičemž s prémiovostí se přímo spojují inovace.
Prémiové segmenty tak předstihují růst kategorií v mnoha sektorech, příkladem mohou být OLED televizory, herní notebooky, trouby ovládané aplikací či hlasem, plně automatické kávovary s funkcí cold breč nebo multifunkční horkovzdušné fritézy.

Zájem o prémiové produkty roste napříč kategoriemi, zdroj: NIQ.
Prémiový je i čas spotřebitelů
Nejenže Češi vyhledávají prémiové produkty, ale také považují za prémiový svůj čas. To je vidět z rostoucí popularity nákupních formátů, které šetří čas při nakupování, jako je e-commerce a menší obchody typu supermarketů a diskontů. Spotřebitelé hledají nejen vyšší kvalitu, ale také pohodlí při nakupování.
V České republice nejrychleji rostou online obchody a řetězcové drogerie, následují je supermarkety a diskonty. Naopak hypermarkety a prodejny s menší prodejní plochou (tzv. tradiční trh, do 400m2) aktuálně nejsou na růstové trajektorii.

Z nákupních formátů rostou ty, co šetří lidem čas, zdroj: NIQ.
Výběr obchodu se stává pro nakupující důležitějším, přičemž více než z českých nakupujících jsou ochotni prozkoumávat nové maloobchodní možnosti. Zatímco počet věrnostních programů stále roste, Češi jsou méně loajální a stále méně nakupujících se drží pouze jednoho obchodu.
-stk-