Inzerenti pro cílení stále více sází na vlastní data
Data reklamního systému Sklik od společnosti Seznam.cz ukazují, že cílení online kampaní s využitím vlastních dat se zvyšuje.

Jakub Novotný, zdroj: Seznam.cz
Za posledních pár let prošel svět online marketingu značnou transformací. V důsledku hrozícího omezení podpory cookies třetích stran se strategie firem čím dál více zaměřují na využití vlastních dat. Stále větší důraz kladou na co nejpřesnější cílení, která staví právě na nich. Tento trend potvrzují i data reklamního systému Sklik od společnosti Seznam.cz.
Vlastní seznamy zákazníků jsou favority
Jedním z nejvýraznějších posunů je rostoucí důvěra inzerentů v cílení na vlastní zákaznické seznamy. „V meziročním srovnání prvního kvartálu 2024 a 2025 vzrostl počet inzerentů využívajících tento typ cílení o 24 %, přičemž investice do něj vzrostly dokonce o 75 %. Z pohledu konverzí je navíc tento typ cílení, který je založený na retargetingu, nejvýkonnější,” komentuje data Jakub Novotný, Identity solutions manager v Seznamu.
Popularita roste i u dalších typů cílení
Vedle cílení na vlastní zákazníky roste i obliba takzvaného Lookalike cílení, které pomáhá oslovit nové zákazníky podobné těm stávajícím. „Tento typ cílení zaznamenal ve stejném meziročním období nárůst počtu inzerentů o 20 %,” doplňuje Jakub Novotný. Významně roste také využití Dynamického retargetingu návštěvníků na webech Seznamu. Tento typ cílení se zaměřuje na uživatele, kteří hledali konkrétní produkt ve vyhledávači Seznam nebo si prohlédli produktovou kartu na Zboží.cz. Není přitom nutné vytvářet nové bannery ani upravovat retargeting kód. Jakub Novotný dále zmiňuje, že počet inzerentů, kteří v roce 2024 využili Dynamický retargeting návštěvníků Seznamu, vzrostl ve srovnání s rokem 2023 o 40 % a investice stouply o 65 %.
Jaké segmenty nové cílení využívají?
Data ukazují, že nejaktivnějšími inzerenty v oblasti využití nových typů cílení jsou firmy z oborů textilu, oděvů a obuvi. Tato skupina klientů zaujímá podíl 12,4 % ze všech inzerentů, kteří využívají Dynamický retargeting návštěvníků Seznamu. Dále je zapojují zadavatelé z odvětví potravin (9,2 % u Dynamického retargetingu návštěvníků Seznamu, 9,8 % u vlastních seznamů zákazníků a 7 % u Lookalike cílení) a dům a bydlení (6,5 % u dynamického retargetingu návštěvníků Seznamu). V oblasti Lookalike cílení se daří i segmentu stavební prvky a materiál, který tvoří 5,2 % inzerentů.
-mav-