Slováci komunikují online více než Češi, častěji jsou i na sítích

neděle, 1. června 2025, 10:15 Internet & Mobil, Výzkum, Aktuality MediaGuru

Češi i Slováci používají sociální sítě i chatovací platformy v intenzivní míře, přičemž Slováci ve větší míře než Češi, ukazuje zpráva CEDMO.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Češi i Slováci používají sociální sítě i chatovací platformy v intenzivní míře, přičemž Slováci ve větší míře než Češi. Slovensko však současně vykazuje nižší informovanost i kontrolu uživatelů nad nastavením soukromí. Tato a další zjištění vyplynula ze zprávy Sociální sítě TikTok a X v komparativní česko-slovenské perspektivě zveřejněné Středoevropskou observatoří digitálních médií (CEDMO).  

Chatovací platformy jako jsou například WhatsApp, Messenger či Telegram využívá alespoň jednou denně 53 % respondentů v Česku a 67 % na Slovensku. Vícekrát denně je využívá 44 % lidí v Česku a 53 % na Slovensku. Naopak zcela je nevyužívá 14 % Čechů a pouze 8 % Slováků, což naznačuje vyšší míru digitalizace běžné komunikace na Slovensku.

Otázka šetření: „Jak často používáte komunikační platformy umožňující výměnu zpráv a multimediálních souborů?“ Zdroj: CEDMO Trends ČR/SR, Univerzita Karlova + Median ČR/IPSOS SR, N (ČR) = 3187 (sběr dat 7.2.-23.2.2025), N (SR) = 1 612 (sběr dat 7.2.-21.2.2025)

Otázka šetření: „Jak často používáte komunikační platformy umožňující výměnu zpráv a multimediálních souborů?“ Zdroj: CEDMO Trends ČR/SR, Univerzita Karlova + Median ČR/IPSOS SR, N (ČR) = 3187 (sběr dat 7.2.-23.2.2025), N (SR) = 1 612 (sběr dat 7.2.-21.2.2025)

Facebook je jedničkou v sociálních sítích

Sociální sítě jako jsou například Facebook, Instagram, X/Twitter či TikTok využívá alespoň jednou denně 49 % respondentů v Česku a 65 % na Slovensku. Vícekrát denně je využívá 37 % lidí v Česku a 49 % na Slovensku. Výrazně více Čechů (24 % oproti 12 % Slováků) uvedlo, že tyto aplikace nepoužívá vůbec.

Nejvíce uživatelů v obou zemích používá nebo má z minulosti zkušenost se sociálními médii Facebook,  Youtube a Instagram. I otázky související s přítomností na konkrétních sociálních sítích ukazují, že Slováci jsou v digitální komunikaci celkově aktivnější. Facebook navštěvuje 85 % oproti 73 % Čechů, u YouTube je tento poměr 69 % ku 61 % a u Instagramu 47 % ku 40 %. Na službě TikTok je aktivních 20 % Slováků oproti 17 % Čechům, u Pinterestu je poměr 25 % ku 19 %. Pouze u některých platforem mají Češi mírně vyšší zastoupení uživatelů – například síť X využívá 14 % Čechů oproti 11 % Slováků a Discord 11 % Čechů oproti 9 % Slováků.

Graf: Otázka šetření: „Které z těchto sociálních médií používáte nebo jste někdy v minulosti použil(a)?“ Zdroj: CEDMO Trends ČR/SR, Univerzita Karlova + Median ČR/IPSOS SR, N (ČR) = 3 038 (sběr dat: 7.3.-23.3.2025 ), N (SR) = 1 590 (sběr dat: 7.3.-23.3.2025).

Graf: Otázka šetření: „Které z těchto sociálních médií používáte nebo jste někdy v minulosti použil(a)?“ Zdroj: CEDMO Trends ČR/SR, Univerzita Karlova + Median ČR/IPSOS SR, N (ČR) = 3 038 (sběr dat: 7.3.-23.3.2025 ), N (SR) = 1 590 (sběr dat: 7.3.-23.3.2025).

Odlišnost v ochraně soukromí

Zásadní rozdíl mezi oběma zeměmi spočívá v přístupu k ochraně soukromí. Zatímco 43 % Čechů deklaruje, že má specifikovanou viditelnost příspěvků pro konkrétní kontakty nebo skupiny, u Slováků je to pouze 8 %. Dalších 28 % dotázaných ze Slovenska také například vůbec neví, jaké má nastavení viditelnosti, zatímco v Česku totéž potvrdilo pouze 10 % účastníků šetření.

Povědomí o čínském původu sociální sítě TikTok je v obou populacích poměrně vysoké, zejména v Česku. Většina dotazovaných z Česka a Slovenska si tento kanál správně spojuje s Čínou. Zatímco v  Česku tuto znalost prokázalo 72 % účastníků výzkumu, na Slovensku byl jejich podíl nižší – 60 %. Zároveň si však relativně velký podíl lidí myslí, že služba TikTok pochází z USA (20 % respondentů v ČR, 25 % v SR).

Další detaily můžete číst ve zprávě: CEDMO Special Brief (data Česko, Slovensko) – v češtině

-mav-