Facebook dělá ze všech nahrávaných videí reels
Provozovatel největší sociální sítě zvyšuje sázky na tiktokový formát videí.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Během následujících měsíců se z každého nahrávaného videa na Facebook formálně stane jeden z takzvaných reelsů, tedy vertikálně orientovaných videí. Těm Meta již dříve vyčlenila speciální sekci, umožňující nekonečné instantní scrollování po vzoru zhlížení TikToku. Reels mohou jejich tvůrci také snadno osadit nejrůznějšími filtry a dalšími vizuálními efekty nebo doplnit hudebním podkresem. Tedy efekty, jež jsou typické pro multimediální obsah na TikToku. Délka klipů dosud nesměla překročit 90 sekund. Automatická proměna v reels se ale nemá týkat živých videopřenosů, kteří představují v rámci Facebooku vlastní kategorii.
„V příštích měsících budou všechna ostatní videa na Facebooku sdílena jako reels, čímž uživatelům odpadne rozhodování, zda mají své klipy ukládat jako standardní videa, nebo reels.” vysvětluje Meta na svém blogu s tím, že nově už nebude Faceebookem upřednostňovaný videoformát omezený délkou.
Popularita formátu roste
Novinka by mohla ulevit zejména firmě Marka Zuckerberga od dilematu, jak zajistit zdánlivě nekonečný přísun obsahu pro stále populárnější kanál videí ve formátu reels. Kdokoliv nahraje na Facebook nějaké své video, by tím teoreticky mohl obohatit sekci Reels, ze které algoritmy Facebooku vybírají na základě personalizace obsah ostatním uživatelům. Meta nicméně uklidňuje, že všechna dosavadní uživatelská nastavení soukromí zůstanou zachována. Kdo tedy výslovně vyhradil svůj obsah jen očím svých facebookových přátel, neměl by se jeho zařazení do globálního videokanálu obávat.
Některé autory videí ale přece jen může novinka popudit, varuje server TechCrunch. A to prý zejména ty tvůrce, kteří svůj klip nahráli v širokoúhlém formátu, aby jej posléze Facebook převedl do kanálu vertikálních videí. Ne všichni navíc budou ochotni snášet mix kratičkých klipů s videi dlouhé stopáže. Současná atraktivita reels pramení mimo jiné i z jejich pevně dané délky, zaručující instantní zábavu. A dále roste. Prohlížení nekončícího kaleidoskopu tematicky nahodilých krátkých videí už loni překonalo ostatní aktivity, kterými lze na Facebooku trávit čas. V posledních měsících trend ještě posílil, jak firma podle Social Media Today nedávno prozradila v rámci svého antimonopolního popotahování ze strany britských úřadů.
Neutuchající zájem o reels se jí hodí také v souvislosti s tím, že na nejdůležitějším světovém trhu nadále musí počítat s konkurencí ze strany TikToku. Na původem čínskou aplikaci se v poslední době vznáší hrozba jejího zákazu ve Spojených státech amerických, pokud by její aktivity nepřevzal nový investor. Dosud se tak nestalo, přestože už předchozí prezident Joe Biden dal TikToku termín na divestici do 19. ledna 2025. Bidenův nástupce Donald Trump ale termín opakovaně posunul, naposledy tento týden, a to do 17. září. Obliba facebookových reels nicméně ukazuje, že Američané nemají problém najít si jednolitý proud klipovitého videoobsahu ušitého na míru telefonním i jinde než na TikToku.
-riv-