YouTube, hry i Netflix na TV? V Česku na ně připadá 33 minut denně
Televizor slouží čím dál víc i k jiným aktivitám než sledování televize, přesto klasické vysílání zůstává hlavní. Ostatní činnosti na TV obrazovce zabírají divákům v průměru 33 minut denně.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Televizor se díky připojení k internetu mění na multimediální centrum domácnosti. Diváci ho kromě sledování klasického vysílání stále častěji využívají také ke streamovacím službám, YouTube, poslechu hudby, hraní her nebo prohlížení internetu. Přesto však zůstává hlavní aktivitou na „velké" TV obrazovce sledování klasické televize, která i v roce 2024 tvořila 87 % celkového času stráveného u televizní obrazovky.
Podle zprávy společnosti Atmedia, která vychází z dat ATO-Nielsen, trávili v roce 2024 čeští diváci ve věku 15+ před televizorem průměrně 4 hodiny a 10 minut denně. Z toho 3 hodiny a 36 minut připadalo na sledování lineárních televizních stanic, zatímco 33 minut denně věnovali tzv. ostatním aktivitám, tedy sledování YouTube, placených VOD služeb (např. Netflix, Voyo), poslechu hudby nebo podcastů, zrcadlení obrazu z telefonu, prohlížení webových stránek nebo hraní her.
Změna je nejvíce vidět u mladších
Využívání televizoru k jiným aktivitám je v posledních letech na vzestupu napříč všemi věkovými skupinami televizních diváků. Ve srovnání s rokem 2020 vzrostl jejich podíl ve skupině 15+ o 53 %, tedy o 12 minut denně. Ještě výraznější nárůst zaznamenali mladší diváci ve věku 25–34 let (+74 %) nebo 35–44 let (+85 %).
Například diváci ve věku 25–34 let dnes věnují jiným činnostem na televizoru 54 minut denně, což představuje 34 % jejich celkového času u obrazovky. Zbylých 66 % – tedy 1 hodinu a 44 minut – si stále udržuje klasické televizní vysílání. U diváků ve věku 35–44 let je tento poměr 2 hodiny a 20 minut (73 %) pro sledování televizních stanic ku 53 minutám (27 %) v případě ostatních činností. S přibývajícím věkem pak vliv dalších aktivit výrazně klesá: u lidí starších 55 let tvoří jen 6 % celkového času u TV.
„I když mladší diváci využívají televizor stále častěji i k jiným činnostem, většinu času před televizními obrazovkami věnují sledování televizních stanic,“ říká Michaela Suráková, managing directorka společnosti Atmedia. „Neplatí tedy, že mladí lidé už dnes televizi nesledují – sledují, jen méně než dříve.“
Připojení k internetu mění roli televizoru
Hlavním důvodem proměny televizního chování je technologický vývoj. V roce 2024 mělo podle Atmedie televizor připojený k internetu (CTV) 57 % televizních domácností oproti 35 % v roce 2020. To umožňuje přímý přístup k online obsahu a mění způsob, jakým diváci televizor využívají. „Díky připojení k internetu se stal televizor skutečným multimediálním zařízením. Diváci dnes mohou nejen přepínat mezi desítkami televizních stanic, ale zároveň využívat placené VoD služby nebo sledovat obsah na YouTube,“ shrnuje Michaela Suráková.
-mav-