AI v Česku denně sice používá menšina, ale marketing už mění

středa, 9. července 2025, 07:55 Internet & Mobil MediaGuru

S rozšiřováním nástrojů generativní AI roste jejich role ve vyhledávání. První studie ukazují, jaký dopad přináší na organickou návštěvnost webů.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Generativní umělá inteligence (AI) stále víc prostupuje digitální prostředí, přesto její každodenní využití mezi lidmi ještě není tak vysoké. Alespoň občas sáhne po generativní AI v podobě nástrojů jako ChatGPT, Copilot či Gemini 38 % Čechů a 43 % Slováků, ukazuje výzkum Středoevropské observatoře digitálních médií (CEDMO). Každodenně je pak používá sedm procent Čechů, ale v populaci do 24 let už je to denně čtvrtina. Data pro CEDMO připravuje v Česku agentura Median na vzorku až 3 tisíc respondentů starších 16 let.

AI nástroje si podle výzkumu osvojili právě především mladí lidé do 24 let, a to zejména studenti. S rostoucím věkem využívanost AI rychle klesá. Přesto je z dlouhodobého pohledu znát růst: zatímco loni tvrdilo 74 % Čechů, že AI vůbec nevyužívají, letos je to 62 %. 

Jak AI mění vyhledávání

Výzkum agentury Optimio, který realizovala prostřednictvím platformy Instant Research od agentury Ipsos zase přináší zjištění, jak čeští uživatelé používají AI chatboty vs. klasické internetové vyhledávače. AI používá 17 % respondentů, zatímco klasické vyhledávače stále preferuje 75 %. Muži se podle výzkumu ptají častěji na technická témata a byznys, ženy více na zdraví, jídlo a úřední záležitosti. Ukazuje se také, že většina lidí nevyužívá možnosti AI naplno, když 63 % pokládá jen jednoduché dotazy, které AI nedávají prostor ukázat skutečný potenciál.

Také podle letošního jarního výzkumu OMG Research jsou AI chatboti nastupujícím „gamechangerem". Alespoň občas přes AI vyhledává 40 % Čechů 15-49 a 16 % dotázaných tak vyhledává často. Naprostý zlom je patrný v generaci Z, lidé do 24 let používají AI pro vyhledávání daleko častěji.

První studie: Pokles CTR o 35 %

Fakt, že se umělá inteligence dostává i do samotného vyhledávání, má zásadní dopad na fungování SEO a marketingu. Jak na DigiChef píše David Bureš z agentury Taste, například AI Overviews, které Google zavádí do výsledků vyhledávání (v Česku od 20. května 2025, pozn. red.), přináší zásadní změny pro organickou návštěvnost webů.  Přehledy generované AI totiž uživatelům rovnou zobrazují odpověď, aniž by museli klikat na konkrétní web. Podle analýzy Ahrefs se u dotazů s AI Overviews snižuje míra prokliku na první organickou pozici o 34,5 % (proti podobným dotazům, u nichž se AI Overviews nezobrazuje).

Obdobná studie SEMrushe zase potvrzuje nárůst zero-click klíčových slov, tj. dotazů, z nichž se uživatel už neprokliknul dále. Tato studie si však zároveň všímá, že u klíčových slov s AI Overviews se podíl zero-clicks v průběhu času mění. To může souviset se zkušenostmi, že AI Overviews nezobrazují vždy správné informace, uživatelé jim nemusejí věřit a raději si informaci ověří proklikem na zdroj, dodává David Bureš.

SEO tak podle jeho názoru příchodem generativní AI zdaleka nekončí a v nové éře hraje možná ještě důležitější než dříve. „S ohledem na očekávaný pokles organické návštěvnosti totiž bude ještě náročnější úkol dostat uživatele na web a správně je oslovit," poukazuje. 

-mav-

Google zavádí přehled ve vyhledávání generovaný AI i do Česka

středa 21. května 2025

První data: AI Overviews se teď v Česku zobrazují u 10 % dotazů

úterý 27. května 2025