Média a voliči: ANO je silné na TikToku, SPOLU na ČT i ČRo
Čeští voliči a média: ANO má zastoupení u diváků TV Barrandov, SPOLU na ČT24, SPD na Facebooku, ukazuje výzkum NADA.

Zdroj: Unsplash
Mediální chování českých voličů vykazuje výrazné rozdíly napříč politickým spektrem, ukazují nejnovější Národní data NADA Research. V rámci předvolebního cyklu výzkumníci zmapovali, jaký typ médií voliči různých stran konzumují, kolik času u nich tráví i jaké žánry preferují.
ANO u TV obrazovky, Piráti spíše na VOD
Průměrný volič hnutí ANO tráví denně u televize přes tři hodiny. Podobně vysokou konzumaci mají i voliči hnutí Stačilo!, ačkoli téměř nevyužívají VOD služby. Na opačném konci spektra jsou Piráti, jejichž voliče televizní obrazovky příliš nelákají, ale služby jako Netflix či iVysílání ČT využívají výrazně nadprůměrně.
Z hlediska televizních stanic dominuje stále Česká televize, oblíbená zejména mezi voliči SPOLU a STAN. Naopak příznivci ANO a SPD preferují Novu a Primu, a více než 60 % pravidelných diváků TV Barrandov se rekrutuje z řad voličů ANO. U Barrandova navíc zůstává silná vazba na tuto voličskou skupinu i po očištění o sociodemografické faktory.
Zpravodajské preference se liší podle stranické příslušnosti: voliči SPOLU, STAN a Pirátů sledují nejčastěji ČT24, Motoristé upřednostňují CNN Prima News a voliči SPD zpravodajské stanice prakticky nesledují.

Zdroj: NADA Research

Zdroj: NADA Research
Z výzkumu rovněž vyplývá, že žánrové preference voličů se liší nejen podle typu stanice, ale i podle typu obsahu. Zatímco komedie dominují napříč politickým spektrem, voliči Motoristů mají výraznou slabost pro akční filmy a seriály, zatímco romantiku příliš nevyhledávají. Voliči SPD se zase častěji než ostatní zajímají o horory. Příznivci SPOLU preferují detektivní a krimi příběhy.
SPD na Facebooku, ANO silné na TikToku
Průměrný český dospělý tráví na sociálních sítích 50 minut denně. Voliči SPD však Facebook využívají výrazně více, když dvě třetiny z nich jsou na platformě každý den a častěji než ostatní se zapojují do diskuzí. Instagram je oblíbený u Pirátů, STAN a Motoristů.
I když TikTok využívají převážně mladí lidé pod 30 let, mezi jeho pravidelnými uživateli je silně zastoupeno hnutí ANO. Naopak voliči SPOLU či STAN jsou zde minimálně.

Zdroj: NADA Research
Audio: Český rozhlas ladí voliči koalice
Nejoblíbenější rozhlasovou stanicí je Český rozhlas, silný především u voličů vládní koalice a Pirátů. Voliči ANO a SPD naopak preferují Blaník a Impuls, Motoristé často poslouchají Evropu 2, Rock Rádio a Rádio Beat.
Podcasty s detektivní a krimi tematikou dominují zejména u voličů SPOLU. Ti také nejčastěji sledují podcast Opravdové zločiny. Mezi voliči SPD a ANO má tento typ obsahu výrazně menší odezvu.

Zdroj: NADA Research
Online: Seznam jako bitevní pole SPOLU a ANO
Portál Seznam.cz navštěvuje každý den téměř polovina Čechů, přičemž nejčastěji jej využívají voliči SPOLU a ANO. Tato „koexistence“ obou táborů může podle autorů výzkumu přispívat k častým střetům v diskuzích pod články. Zatímco Forum24.cz má převahu voličů vládních stran, web TN.cz dominuje mezi příznivci opozice.
Google je celkově nejvyužívanějším vyhledávačem, ale voliči ANO využívají téměř stejně často i Seznam. Piráti a STAN preferují Google výrazně častěji.

Zdroj: NADA Research
O průzkumu
Výzkum proběhl mezi 3255 respondenty internetové populace starší 18 let, reprezentativně podle věku, pohlaví, vzdělání a regionu. Data byla sbírána od 20. ledna do 16. února 2025 na Českém národním panelu a vážena podle výsledků voleb do Poslanecké sněmovny 2021.
-mav-