Radiohouse: Digitální audio potvrdilo svou efektivitu
První velká audio kampaň jen v onlinovém prostředí pro značku Velux potvrdila sílu digitálního audia, ukázal test zastupitelství Radiohouse.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock
Digitální audio reklama se stává nedílnou součástí moderního mediálního plánování. V souvislosti s rostoucím poslechem online rádií, podcastů a streamů klasických stanic přichází Radiohouse s vlastním online produktem digitálního audia. Ten umožňuje jak doplnění FM kampaní, tak zcela samostatné digitální audio kampaně. První větší realizace čistě v digitálním prostředí vznikla pro značku Velux ve spolupráci s agenturou iProspect ze skupiny Dentsu.
Digitální poslech otevírá nové možnosti
Změny v poslechovosti rádií a nové nástroje hybridního měření přináší obrat v plánování audio kampaní. Platforma Radia.cz, která je nejnavštěvovanějším portálem pro online poslech rádií v Česku s více než milionem posluchačů měsíčně, poskytuje prostředí pro digitální audio zásah. Významná je i její technologická otevřenost, protože jde o jediný český přehrávač podporovaný jak v Apple CarPlay, tak Android Auto, což podporuje silnou přítomnost v automobilovém poslechu.
Radiohouse zařadil digitální audio jako samostatný produkt do svého portfolia s cílem nabídnout flexibilní a výkonný formát zadavatelům kampaní. Reklama je aktuálně nabízena ve formátech pre-roll a mid-roll s možností cílení podle geolokace, zařízení nebo operačního systému. Výhodou se ukazuje být vysoká míra doposlechu, která aktuálně činí 94 %, což zajišťuje vysokou pravděpodobnost doručení sdělení.
Digitální audio lze využít dvěma způsoby: jako doplněk k FM kampaním, kde generuje inkrementální zásah až 13 %, nebo jako samostatný online kanál s až dvojnásobně vyšší pravděpodobností nákupního zájmu než u display reklamy.
Případová ukázka
Kampaň Veluxu se uskutečnila výhradně na platformě Radia.cz v období od 11.4. do 5.5. 2025. Jednalo se o první větší realizaci tohoto typu u tradičního rozhlasového zastupitelství v Česku pouze v online prostředí. Cílem kampaně bylo nejen podpořit prodej konkrétních produktů (střešních oken s dešťovým senzorem a motorovým pohonem), ale také ověřit potenciál digitálního audia jako efektivního reklamního kanálu. Audio spot byl nasazen v délce 20 sekund v nepřeskočitelné formě, a to jak na pozici pre-roll, tak mid-roll.
Kampaň ukázala, že požadovaný objem impresí byl lehce překonán: ze sjednaných 2,107 milionu bylo ve výsledku doručeno 2,129 milionu impresí, a to bez prodlužování kampaně.
Z dalších klíčových výsledků vyplývá, že:
- 93 % oslovené cílové skupiny tvořili lidé ve věku 18–59 let.
- Imprese byly rovnoměrně rozložené během celého období s přirozeným peakem ve středu kampaně.
- Největší objem impresí doručily stanice Rock rádio, Rádio Blaník, Fajn rádio nebo Hitrádio City Praha.
- Průměrná délka spotu 20 sekund byla vyhodnocena jako optimální z pohledu pozornosti posluchače.
- Měřitelnost a přesnost distribuce kampaně byla na úrovni běžných digitálních kanálů.
- Důležitou přidanou hodnotou bylo využití více stanic v rámci jednoho prostředí, což umožnilo efektivní cílení jak z hlediska demografie, tak regionálního dosahu.

Denní čerpání impresí v průběhu kampaně Velux, zdroj: Radiohouse
Perspektivy digitálního audia
Uvedená testovací kampaň tak celkově prokázala, že digitální audio nabízí přesnou měřitelnost, flexibilní cílení, vysokou kontrolu nad plněním kampaní a díky multi-station přístupu zajišťuje široký zásah napříč věkovými skupinami i regiony.
„Revoluční změny v měření rádia a obecně audia nám umožňují maximálně využít nejen sílu našich značek, ale i výkon, který generujeme v terestrickém i digitálním prostředí. Digitální audio už dnes funguje jako běžný a efektivní formát v rámci online kampaní i FM aktivit,“ říká Karel Friml, COO společnosti Radiohouse.
Podle Martiny Slezákové, Managing Director agentury iProspect, představuje digitální audio významnou příležitost pro klienty, kteří hledají přesně měřitelný zásah: „Digitální rádio už není jen doplňkem, ale dokáže přinést nezanedbatelný inkrementální zásah k offline médiím. Výsledky kampaně pro Velux nás velmi mile překvapily a digitální rádio určitě v budoucnu zařadíme mezi etablované digitální kanály.“
Podobně pozitivně hodnotí první kampaň i samotný zadavatel. „Pro značku Velux šlo o úspěšný pilotní krok k novým formátům reklamy v českém digitálním prostředí. Do budoucna plánujeme zařazení jak digitální, tak FM verze audio reklamy – při jedné produkci spotu se tak dosahuje vyššího celkového zásahu za efektivní CPT,“ hodnotí Petr Král, CXU Director pro CEE region.
Detaily k digitálnímu audiu si můžete prohlédnout v materiálu níže.
-mav-