Generační rozdíly a média. Jak mění mediální nabídku?

úterý, 23. září 2025, 07:30 TV, Internet & Mobil, Rádio, Tisk, Výzkum MediaGuru

Studie Digital AI 2025+ naznačuje, že mladší generace dávají přednost audiovizuálnímu obsahu na sociálních sítích a streamovacích platformách. Média čeká transformace do role producentů obsahu napříč kanály.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Budoucnost médií se přesouvá k videoplatformám, streamingu a umělé inteligenci, vyplývá ze studie Digital AI 2025+, kterou prostřednictvím face-to-face dotazování realizovala agentura PR Nest Media.

Studie ukazuje, že zatímco generace X a baby boomers stále částečně zůstávají u tradičních obsahových webů a předplatného, mladší generace Y a zejména Z se stále více přesouvají na sociální sítě a YouTube. Pro generaci alfa už textové weby mají menší význam, protože jejich vstupním bodem do médií jsou audiovizuální platformy.

Po roce 2022 se navíc projevuje propad zájmu o klasické politické a investigativní zpravodajství či modely založené na klikacích titulcích. Čtenost klesá a s ní i reklamní příjmy. Média proto hledají nové modely, zejména předplatné, které ale zatím oslovuje spíše starší publikum.

Dalším faktorem změny je rychlý nástup aplikací umělé inteligence (AI), jako je ChatGPT nebo Google AI Overviews. Tyto nástroje ohrožují klasické vyhledávání a tím i návštěvnost webů. Studie predikuje, že reklamní rozpočty se postupně přesunou přímo do AI ekosystémů.

Zahraniční trend podle studie ukazuje, že i rádia a weby stále více přecházejí k videu. YouTube či streamovací služby kombinující audio a video dnes konkurují nejen zpravodajským webům, ale i lineární televizi a rádiu. Autentický obsah mířený na generace Y a Z se stává klíčovým prvkem strategie.

Tradiční televize se přizpůsobují: kromě lineárního vysílání vytvářejí obsah přímo pro sociální sítě a YouTube, aby oslovily mladší publikum bez nutnosti přechodu na televizní platformu. Naopak lineární rádio směřuje podle studie k transformaci do streamovací nebo videoformy.

Využívané mediatypy podle generací, zdroj: Digital AI 2025+

Využívané mediatypy podle generací, zdroj: Digital AI 2025+

Preferované formy obsahu v médiích podle generací, zdroj: Digital AI 2025+

Preferované formy obsahu v médiích podle generací, zdroj: Digital AI 2025+

Pro značky se stává klíčové oslovit generace Y, Z a alfa právě prostřednictvím obsahových platforem. Úspěch bude záviset na schopnosti médií budovat přímý vztah s uživatelem, distribuovat obsah napříč kanály a adaptovat se na prostředí ovlivněné AI.

-mav-