Labubu: Fenomén, který si z Asie podmanil trh i sociální sítě
Hračky Labubu dobývají svět. Fotografie s nimi sdílí i takové hvězdy jako Rihanna, Dua Lipa nebo David Beckham. A prodeje výrobce rostou.

Zdroj: FB Pop Mart
Trochu připomínají mončičáky, ale místo roztomilého úsměvu jim na rtech hraje spíše strašidelný výraz. I tak je chce téměř každý a za některé jsou lidé ochotni dát i statisíce dolarů. Řeč je o hračkách Labubu, se kterými se rádi fotí nejen uživatelé sociálních sítí, ale i celebrity, jako je Rihanna, Kim Kardashian, Dua Lipa nebo David Beckham.
Labubu vznikly v roce 2015 jako součást umělecké série The Monsters. Jejich autor, hongkongský umělec Kasing Lung, se při jejich tvorbě údajně inspiroval severským folklórem. Pod vedením výrobce – čínské společnosti Pop Mart – se postavičky postupně přesunuly od původního působiště ke sběratelským hračkám, které vycházejí v různorodých kolekcích a navíc v tzv. blind boxech – neprůhledných krabičkách, u nichž nakupující zjistí, co si vlastně koupili až po rozbalení.
Právě moment překvapení a určitý krok do neznáma pomohly Labubu k úspěchu. K němu přispívají i limitované edice, jako je například ta ve spolupráci s Louvrem. Každá kolekce obsahuje několik různých designů, přičemž šance na získání konkrétní postavičky je zpravidla 1 ku 6. Ve vybraných sériích se navíc ukrývá i extrémně vzácná Labubu, jež se objevuje s pravděpodobností 1 ku 72. To podněcuje u sběratelů tzv. FOMO efekt a vytváří kolem značky velmi loajální komunitu.
Labubu se podařilo, že hračky si lidé rádi fotí a sdílí na sociálních sítích. Pomáhají tomu i zmíněné světové známé tváře nebo například spolupráce se skupinou LVHM. Jen letos dokázala značka vygenerovat mediální dopad čtyřikrát větší než světoznámá akce Met Gala.

V neposlední řadě vznikl rovněž velmi silný trh s již použitými originálními hračkami, které jen podporují ochotu spotřebitelů do Labubu investovat. S tím se pojí také velké množství napodobenin, které se chtějí na úspěchu přiživit. Podle čínských celních úřadů týdně zabaví i více než 70 tisíc jejich padělků.
Dnes stojí Labubu v domovské Asii mezi 13 a 16 dolary, tedy 280 až 340 korun, ale na internetu se přeprodávají i za 700 dolarů (15 tisíc korun). V červnu letošního roku se dokonce jedna z hraček, vysoká 131 cm, vydražila za více než 172 tisíc dolarů (3,7 milionů korun).
Nárůst prodejů značně pomáhá výrobní společnosti Pop Mart, jejíž obrat dosáhl loni přibližně 1,81 miliardy dolarů (téměř 39 miliard korun) a tržní kapitalizací se tento čínský výrobce blíží 40 miliardám dolarů, čímž překonává i takové hračkářské giganty, jako je Hasbro nebo Mattel.
Původem čínský fenomén se nejdříve rozšířil do jihovýchodní Asie, kde ho proslavila thajská zpěvačka Lisa ze skupiny Blackpink, a později do celého světa. U nás Labubu nabízí na svých pobočkách síť Bubblify, patřící do skupiny Twistcafe Group. „The Monsters Labubu jsou aktuálně dostupné na většině našich poboček v rámci Prahy. Sortiment se průběžně doplňuje a obměňuje podle aktuální dostupnosti i zájmu zákazníků,“ popisuje na dotaz MediaGuru Andrea Fenn, CMO společnosti Twistcafe Group a spoluzakladatelka Bubblify.
Každý týden pořádá Bubblify soutěž o jednu Labubu, do které se zákazníci automaticky zapojují prostřednictvím svého nákupu. Každá účtenka slouží jako jeden los. Kromě toho je možné postavičku zakoupit na vybraných prodejnách i mimo soutěž v rámci postupného uvádění různorodých kolekcí. „Zájem o The Monsters Labubu nás nepřestává překvapovat. Každý den nám přichází množství dotazů na naše sociální sítě, kdy se lidé zajímají o dostupnost, chtějí vědět, kdy plánujeme další novinky nebo na jaké pobočky figurky zamíří. Často také prosí o možnost rezervace, aby měli jistotu, že jim jejich oblíbený kousek neuteče. Labubu jednoduše zůstává i nadále fenoménem,“ přibližuje Fenn s tím, že hračky dokážou přivést na pobočky Bubblify i nové zákazníky z řad fanoušků designových hraček a popkultury.
„Zákazníci mají jistotu, že si můžou koupit originální Labubu v kamenné prodejně, což v Česku není tolik běžné. Tato exkluzivita nás odlišuje od konkurence a výrazně přispívá k vyšší návštěvnosti. Zákazníci často přijdou pro Labubu, ale odcházejí i s bubble tea. Je to pro nás skvělý způsob, jak organicky rozšiřovat komunitu kolem Bubblify a posilovat náš brand,“ dodává Andrea Fenn.
-stk-