Odhad: Tržby e-commerce přesáhnou 200 miliard korun

úterý, 12. srpna 2025, 09:50 Aktuality, Retail MediaGuru

Letošní vánoční sezóna by měla být opět lepší než ta loňská, celoroční tržby e-commerce vzrostou o 6 až 8 procent. 

Zdroj: Freepik

Zdroj: Freepik

Předvánoční útraty Čechů budou o více než 5 procent vyšší než loni. Celoroční tržby e-commerce tak vzrostou o 6 až 8 procent a nejspíš přesáhnou 205 miliard korun. Přispívá k tomu rostoucí reálná mzda i stabilní vývoj cen. Předpovídají to experti z DoDo, PwC či PPC Profits

„Reálné mzdy rostou poměrně rychlým tempem, inflace je stabilní a tržby v maloobchodě jsou taženy především online prostředím. To se nezmění ani ve druhé polovině roku, s nástupem vánoční sezóny naopak tempo růstu nejspíš ještě zrychlí. S  rostoucí průměrnou hodnotou objednávek a zvyšujícím se počtem zásilek se zdá být růst až o 8 % v aktuální sezóně realistický,“ očekává provozní ředitel skupiny DoDo Peter Menky.

Češi se tak po letech opatrnosti vrací k aktivnímu nakupování, což potvrzuje rostoucí důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku, která je nejsilnější od září 2021. „Spotřebitelé vnímají svou zlepšující se finanční situaci související s růstem reálných mezd a zkrocenou inflací. Pozitivní nálada se propisuje do rostoucí spotřeby domácností, jež táhne českou ekonomiku a vytváří očekávání další silné vánoční sezóny," říká analytik PwC Dominik Kohut.

Největší růst se očekává v prodeji potravin či léčiv, ale i v segmentech jako je elektronika, móda, hračky a kosmetika. „Zájem zákazníků se bude stále více přesouvat k udržitelným a lokálním produktům. Trhu budou sice nadále dominovat velké e-shopy, nicméně menší obchody mají stále šanci uspět díky specializaci a personalizovanému přístupu k zákazníkům,“ vysvětluje Tomáš Čupr, ředitel PPC Profits. 

Doposud tržby e-commerce přesáhly 200 miliard korun jen jednou v historii, a to v roce 2021 během pandemie covidu. Letošní výsledek by tak měl být druhý nejlepší. V loňském roce tržby e-commerce podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dosáhly 194 miliard korun.

K celoročnímu výsledku přispěje i silná vánoční sezóna, na kterou se již e-shopy i dopravci připravují. „Logistické inovace, digitalizace, jednoduchost a doručení zásilky v čase, který si zákazník sám zvolí. To jsou hlavní faktory, na které jsme se v letošním roce zaměřili. Vidíme, že zájem o tzv. slotové doručení dále rychle roste, zejména v segmentu nákupu potravin a léků,“ dodává Peter Menky. 

Podle dat ČSÚ dosáhla v 1. čtvrtletí průměrná mzda v ČR téměř 47 tisíc korun a meziročně reálně vzrostla o 3,9 procenta. Růst mezd se odráží v růstu tržeb maloobchodu, které se v květnu meziročně zvýšily o více než 5 procent. Spotřeba domácností je tak nadále hlavním tahounem růstu české ekonomiky.

Maloobchodní tržby během vánoční sezóny přitom táhne internetový prodej, který v loňském roce rostl tempem 18 %. „Stále více uvidíme také další trendy měnící dynamiku celého e-commerce sektoru, jako jsou slevové akce, flexibilní možnosti doručení nebo rozložení sezónnosti do delšího období, například díky Black Friday,“ přibližuje Dominik Kohut.

Více lidí ale také nakupuje na zahraničních e-shopech, kam už míří zhruba 40 % útraty českých kupujících. České e-shopy na tuto rostoucí konkurenci v řadě segmentů zareagovaly, expandují, rozšiřují záběr, což spotřebitelům často umožňuje nakupovat zboží na jednom místě. „Nicméně i tak konkurence především čínských e-shopů připravuje český trh o 10–15 procent tržeb,“ domnívá se Tomáš Čupr. 

Experti zároveň upozorňují, že s rostoucí popularitou online nakupování se zvyšuje i riziko podvodů

-stk-