Skupina ČEZ: Vlastní televizi jsme chtěli, k rychlému internetu patří

čtvrtek, 21. srpna 2025, 07:00 Internet & Mobil, TV Lukáš Polák

Operátor optického internetu ČEZNET, který patří do energetické Skupiny ČEZ, začal nabízet v uplynulých měsících svým zákazníkům i placenou televizní službu.

Generální ředitel Telco Pro Services Michal Drápala. Foto: ČEZ

Generální ředitel Telco Pro Services Michal Drápala. Foto: ČEZ

Na silně konkurenčním trhu chce skupina ČEZ přidat svou novou televizní službu zákazníkům pod jednotnou cenovkou s dalšími službami. Služba ČEZNET TV je internetová televizní služba, která byla spuštěna letos na jaře a která nabízí televizní vysílání přes internet. Nabízí tři tarify, jejichž ceny se pohybují od 200 Kč měsíčně za základní balíček do vyšších tarifů s rozšířeným obsahem. Služba umožňuje také využití doplňkových funkcí, jako je automatické přeskakování reklam, zvýšení kapacity pro nahrávky nebo sledování na dalším zařízení.

Na otázky MediaGuru.cz odpovídali generální ředitel Telco Pro Services Michal Drápala, manažer prodeje a marketingu Telco Infrastructure Tomáš Veselý a produktový manažer ČEZNET TV Ladislav Farták.

Pokládat otázku, proč Skupina ČEZ s ohledem na své portfolio služeb spustila vlastní televizní platformu, by bylo za mě osobně nošením dříví do lesa. Proto se chci zeptat spíše jinak a rovnou na tělo: Jaké jsou obchodní cíle toho produktu a jaké máte v rámci jeho spuštění stanovené milníky, případně jaký je nyní výhled?

Michal Drápala: Jsme poskytovatel internetu zaměřený na optickou infrastrukturu, a to je náš hlavní produkt, poskytovat internet na kvalitní optické infrastruktuře. Vlastní televizi jsme vytvořili jako komplementární produkt, protože vidíme, že o televizi je zájem, a chtěli jsme do portfolia zařadit televizi poskytovanou pod značkou ČEZNET. To byla primární motivace, proč jsme vytvořili ČEZNET TV. Zároveň máme v našem uskupení poskytovatelů internetu sesterské společnosti, které poskytují televizi na jiných platformách, a motivací bylo i dosáhnout určité homogenizace, a nakonec všechny televizní služby dostat na jednu platformu pod značkou ČEZNET TV.

Říkám si, že těch televizních služeb je v tuto chvíli skutečně mnoho, alespoň těch internetových. Když jste ji spouštěli, každá firma má stanovené body, kdy si řekne, že služba je úspěšná, nebo co by mělo být naplněno. Co je to pro vás?

Michal Drápala: Nedávali jsme si přímo číselné cíle, ale samozřejmě bychom byli rádi, kdyby si domácnost kupovala rychlý internet a ideálně si k rychlému internetu po optické síti brala i televizní službu.

Takže internet od vás a televizní službu od vás – čili televize bude logickou větví k internetu?

Michal Drápala: Ano, přesně tak. Máme vypozorováno, že stále existuje silná klientela, která televizi chce a má o ni zájem. Brali jsme jako určitý handicap, kdybychom televizi neměli pod vlastní značkou. Proto spojujeme rychlý internet po optické síti a televizi pod značkou ČEZNET.

Stále existuje silná klientela, která televizi chce a má o ni zájem. Brali jsme jako určitý handicap, kdybychom televizi neměli pod vlastní značkou.

To dává smysl, ale vracím se k tomu, že televizních služeb je celá řada. Proč by si zájemce nebo váš zákazník na síti měl koupit právě vaši televizní službu? V čem jsou výhody? Když se řekne internetová televize, bývá to zpětné zhlédnutí, možnost přehrávání z archivu atd. Na co chcete sázet vy? A až poběží kampaň, jak přesvědčíte potenciálního zákazníka, aby do toho šel?

Tomáš Veselý: Já bych s dovolením navázal na předchozí odpověď. Logicky, kromě migračních cílů, tedy zmigrovat stávající klienty, je druhým krokem aktivní práce se stávající bází a zvýšení penetrace. Dnes ji máme na nějaké úrovni a chceme dosáhnout lepšího propenetrování služby, abychom jednomu klientovi nabízeli dvě služby a tím získali jeho větší loajalitu. A pochopitelně i díky tomu, jak je televize pojmenovaná, posílit vztah ke značce a přispět k celkové spokojenosti tím, že zákazník má doma něco dalšího zajímavého od ČEZ, resp. ČEZNET.

Takže primárně, jestli tomu rozumím, bude služba určena pro vaše zákazníky. Nepředpokládáte, že — řeknu to nadneseně, nebudu jmenovat — přijde zákazník konkurenčního operátora a řekne: „Chci ČEZNET.“?

Tomáš Veselý: Strategie není postavená tak, abychom televizi plošně šířili tímto způsobem. Snažíme se přinést kvalitní televizi primárně našim zákazníkům, kteří už mají internetovou službu od nás.

Máme-li dotaženou migraci stávajících zákazníků, logicky se pootočíme směrem do báze a naši novou TV nabídneme těm, kteří jsou nám věrní. Chceme nerozhodnutým zákazníkům přiblížit IPTV jako takovou, poukázat na trend neustále stoupajícího zájmu o službu s cílem probudit tyto „spáče“, kteří ji ještě nezkusili a tudíž nevědí, o co přicházejí. Logicky tomu odpovídají kroky marketingu a to, jak jsme televizi spustili. Odstartovali jsme ji se zvýhodněnými cenami k internetu, abychom ukázali, že v kombinaci s naším internetem je služba cenově zvýhodněna. Je to typická taktika i ostatních poskytovatelů, tedy žádná inovace, ale běžná praxe.

Omlouvám se, vstoupím vám do řeči — určitě nezapomenu, na co jsem se chtěl zeptat, ale teoreticky: i kdyby si ji chtěl pořídit někdo zvenčí, z vašich nezákazníků?

Tomáš Veselý: Řekneme mu: Dobrý den, přijďte mezi nás. Naši televizi si může díky online objednání užívat hned ten samý den večer.

Můžete tedy pokračovat ve strategii směrem k vašim zákazníkům...

Tomáš Veselý: Ano. To je první krok, se kterým jsme to spustili. V dalších obdobích lze očekávat časově omezené nabídky spojení služeb optického internetu a ČEZNET TV tak, aby se vystavovaly s jednou cenovkou za obě služby. Což je jen a jen další taktický moment směrem do trhu s deklarací úspory v jednom duo-balíčku.

Tomáš Veselý, zdroj: ČEZ

Tomáš Veselý, zdroj: ČEZ

Služba je už spuštěná. Co říkáte zákazníkům, aby si ji pořídili? Chápu balíčkování internet + televize a případnou jednotnou cenu. Ale aby si zákazník řekl „vezmu si televizi“, co vyzdvihujete? Zmínil jste standardy IPTV: sedmidenní archiv, přetáčení, zastavení, posouvání...

Tomáš Veselý: To všechno máme. Například oproti některým platformám je u nás násobně lepší, že si můžete registrovat čtyři zařízení do jedné smlouvy se dvěma současnými streamy. To je výhoda v porovnání s některými poskytovateli, kteří mají v základu jen jeden stream a za více si musíte extra připlatit. Pokud posléze vedete obchodní hovor s potenciálním zákazníkem, který nemá zájem odebírat určitý obsah, může být právě toto, důvodem, proč se rozhodne pro ČEZNET TV a náš optický internet.

Jinými slovy, vůči různým poskytovatelům se lze vymezovat různými prvky. Když to shrnu, ČEZNET TV je televize pro širokou veřejnost — „střed“ bez výklenků prémiových sportovních kanálů a exkluzivních práv, například Formule 1 a podobných. Zasahujeme masu, s logickou dominancí ročníků s vyšší afinitou ke sledování televizního programu jako takového. Klasické sledování na notebooku, televizi, tabletu a mobilním telefonu je samozřejmostí.

Touhle cestou jdeme. Nechceme tvrdit, že v tuto chvíli přinášíme nějakou další inovaci. Přinášíme spolehlivou televizi v příjemném prostředí pod značkou ČEZNET, která má podle nás zajímavě poskládanou programovou nabídku: některé programy typicky ve vyšších balíčcích jsme úspěšně stáhli do cenově dostupnějších balíčků, protože víme o jejich sledovanosti a zájmu o ně. Takže například dnes se v nabídce za 199 Kč objevují programy, které by tam nikdo nečekal.

Jedeme vše maržově a trh nepodsekáváme. Máme k tomu důvod, nehledě na to, že bychom vytvářeli zbytečný precedens pro budoucí vývoj ve skupině. Odpověď na otázku k případnému dotování provozu je tedy kategorické ne.

Obchodní jednání jsou samozřejmě součástí obchodního tajemství. Nicméně — zeptám se — je to tak, že jste za program zaplatili standardní cenu a v rámci toho, že jste velká společnost s velkým objemem financí, můžete televizi dotovat a lákat zákazníky atraktivnějšími programy v nižší nabídce?

Michal Drápala: Jednoduchá odpověď: detaily bychom skutečně rádi nechali bez komentáře. Co ale můžeme říct zcela určitě, a co platí pro podnikání v celé skupině našich internetových poskytovatelů, je zásada podnikání s péčí řádného hospodáře. Nedumpujeme trh, nejdeme „se sekerou“. Jedeme vše maržově a trh nepodsekáváme. Máme k tomu důvod, nehledě na to, že bychom vytvářeli zbytečný precedens pro budoucí vývoj ve skupině. Odpověď na otázku k případnému dotování provozu je tedy kategorické ne.

Nechci vás přichytit u něčeho, co nebudete chtít konkretizovat, ale sám jste si nahrál: zmiňoval jste obecně, že máte některé programy, které by zákazníci čekali ve vyšších balíčcích. Můžete některé jmenovat?

Tomáš Veselý: Určitě. Je to jedna z výhod, která nás může odlišit od konkurence. Například v ČEZNET Malá TV za 199 Kč máme tyto programy: History Channel, velmi oblíbený kanál o historii, mimozemšťanech a dalších divácky úspěšných tématech. Dále zde máme skupinu dětských programů: Nick Jr., Minimax a rovněž i celou rodinu CS filmových kanálů: CS History, CS Horror, CS Film a CS Mystery.

Rozumím. Určitě se vrátíme ke strategii balíčkování a cen. Teď k technické části. Na webu uvádíte, že platforma je technicky postavená na službě SledovaniTV, nebo je technickým operátorem SledovaniTV. Proč jste si vybrali tuto společnost, co ovlivnilo výběr?

Ladislav Farták: Jde o platformu ModernTV, která je nabízena tak, aby ji mohli provozovat operátoři jako my. Proto ModernTV. Cesta k této volbě byla přitom poměrně dlouhá. Udělali jsme poctivý výběr toho, co je na trhu, a co by nám vyhovovalo: aby to bylo řádně zabezpečeno a mělo všechny atributy splňující naše požadavky, včetně výkonnosti a robustní streamovací farmy. Tato společnost to dělá velmi dlouho, nejen v České republice, má spoustu zákazníků i v zahraničí. Testovali jsme funkce, enkodéry, kódování, zabezpečení, transkódování atd. Z tohoto srovnávání nám vyšli jako nejlepší a nejspolehlivější partner, který nám na delší dobu zajistí bezproblémové fungování, a proto výběrové řízení vyhráli.

Ladislav Farták, zdroj: ČEZ

Ladislav Farták, zdroj: ČEZ

Jmenoval jste body: zabezpečení, stabilita služby a také, aby byla streamovací farma dostatečně robustní a škálovatelná. Pro laiky: co tím myslíte?

Ladislav Farták: Myslím tím, že streaming zajišťuje několik set serverů, které load balancer rozděluje dle zatížení komponent a sdílí zákaznickou zátěž mezi ně. To bylo jedno z kritérií. Zabezpečení bylo také důležité — nejen přístup k obsahu, ale i řádné zakódování podle požadavků programerů. Aby byly použity systémy, které jsou jimi schválené. Chtěli jsme také velmi robustní API, kterým můžeme celou platformu ovládat. Doprogramovali jsme systém, který umožní jak ČEZNET, tak i cizím společnostem vstupovat do platformy a zajišťovat přístup, vytváření uživatelů atd.

Můžeme si říci — naznačil jste — že kromě vás budou vstupovat i jiné subjekty? Bude fungovat i doporučování obsahu atd.? Všiml jsem si, že od září chystáte nabízet videotéku Prima+.

Michal Drápala: Ano. Ale myslím to spíše ve vztahu ke skupině firem kolem ČEZNET, které se nyní integrují do ČEZNET — je jich mnoho: Edera, WMS atd. Potřebovali jsme je zapojit tak, aby přes náš systém mohly platformu ovládat a tvořit v ní uživatele. Je to myšleno z pohledu operátora.

Ladislav Farták: Ano, přesně tak. Z pohledu operátora: Prima+ je od září zamýšlena jako součást služby bez navýšení ceny v základním módu — verze Light. A zřejmě budeme byznysově prodávat i vyšší verze, aby zákazníci měli možnost vstupovat do streamovacího světa. Dá se očekávat rozvoj i v této oblasti.

Můžeme volně přejít k cíli služby z pohledu klientů? Kolik byste jich chtěli? Vy jste říkali, že jste vybírali i s ohledem na stabilitu, předpokládám, že je zde nějaký strop, nebo očekávání, kolik by to mělo unést zákazníků?

Ladislav Farták: Tím, že je to škálovatelné datacentrum, resp. několik datacenter, s load balancingem, předpokládáme, že jak porostou naše nároky, bude se škálovat i streamovací platforma. Je sledována z hlediska výkonu tak, aby se vždy doručil stream, zejména v exponovaných pořadech, jako je třeba fotbal na mistrovství světa, kde zátěž vystřelí a musíte to zvládnout. Některým provozovatelům to někdy i spadne. Tomu se ale asi nevyhne žádný operátor, s tím se musí počítat. Dodavatele jsme ale vybrali právě proto, že oni mají tyto věci velmi dobře vyřešené. Doufejme, že se nám to nikdy nestane.

Na začátku jsme si řekli, že ideálním cílem je, aby měl televizní službu každý, s ohledem na balíčkování a cenu. Dá se to tak říci?

Tomáš Veselý: Ano, dá. Je to nativní součást obchodní obsluhy zákazníka: kvalitní internet po optice a ideálně televize od nás. Pořád registrujeme zájem. V ideálním světě bych se nebál říci, že obchodními a marketingovými aktivitami dostaneme televizi ke každému zákazníkovi.

V ideálním světě bych se nebál říci, že obchodními a marketingovými aktivitami dostaneme televizi ke každému zákazníkovi.

Můžeme aspoň řádově uvést, kolik máte nyní zákazníků na síti ČEZNET?

Michal Drápala: V našem uskupení – nejde jen o ČEZNET, ale i sesterské společnosti - máme něco přes 120 tisíc zákazníků. Pracujeme na tom, aby báze rostla. Teď, když máme svou televizi, budeme prodeji internetových služeb pomáhat i televizí a televizi standardně nabízet a proponovat do každé domácnosti.

Když jste připravovali televizní nabídku — řekli jste, že televize je „zlatý střed“ nabízející to nejlepší z různých oblastí. Uvažovali jste od začátku o kompletním portfoliu kanálů Nova Sport, Premier Sport nebo Canal+ Sport, které v nabídce nejsou? Nebo jste si řekli, že cena by byla taková, že do toho nepůjdete?

Ladislav Farták: Startujeme vlastní televizi, máme určitou zákaznickou bázi a kupní sílu. Udělali jsme analýzu, resp. využili analýzy chování zákazníků u televize. V nejbližší budoucnosti se soustředíme na masu, mainstream, který necílí primárně na sportovní pořady, i když sportovní pořady máme. Prémiové sportovní pořady, které jsou za významně vyšší náklady, nyní neplánujeme. Nechci říci, že se to do budoucna nestane, ale v aktuálním plánu se po nich nedíváme.

Jasně. Takže televizi úspěšně nastartovat, etablovat, dostat ji ideálně ke všem zákazníkům, a pak — bude-li produkt úspěšný — postupnými kroky růst. Dobře. S tím souvisí i otázka na případný exkluzivní obsah. To tedy také do budoucna nevylučujete, ale momentálně žádná jednání nevedete?

Michal Drápala: Nevylučujeme. Teď ale žádná jednání nevedeme.

Je skupina lidí, která tvrdí, že klasická lineární televize, jak ji známe, bude do budoucna držet hlavně sport a zpravodajství, které ze záznamu ztrácí význam. Co na to říkáte, zvlášť když spouštíte vlastní televizní službu?

Michal Drápala: Je to generační záležitost. Mladá generace sice tíhne k streamovacím médiím, ale stále je tu silná zákaznická báze, která lineární televizi vyžaduje. Trend jistě dále půjde směrem ke streamu, ale myslíme si, že stále stojí za to obsloužit i ve střednědobém horizontu bázi skupinu, která lineární televizi chce.

Můžete, pánové, říct, jak to vidíte?

Tomáš Veselý: Husákovy děti jsou Husákovy děti. Aktuální padesátníci jsou pro TV byznys velmi zajímavou cílovou skupinou.

Slyšel jsem od generálního ředitele televize Nova Dana Grunta, myslím, že to bylo na loňské konferenci Digimedia, že mladí míří ke streamu, ale když dospějí a založí rodiny, zpohodlní a vracejí se ke klasickému modelu sledování — dítě u televize a je klid.

Ladislav Farták: Dokud budou pořady jako StarDance, které spojují lidi v rodinách, které si k tomu sednou a je to společenská událost, má televize své místo. Má své kouzlo. Navíc programeři skládají nabídku a proměňují ji — připravují vám kombinaci dokumentů, zábavy, seriálů, sportu s cílem udržovat zájem. Streamované video má obrovské možnosti do šířky, ale už je na vás hledat atraktivitu, kdežto tady vám někdo ten mix připraví. Jak člověk stárne, je pohodlné a komfortní, že ten mix za něj někdo vyrobí. Pustíte to a máte to tam instantně, na první dobrou. Myslím, že bude zájem i o takovou kombinaci, kterou za vás někdo vyrobí.

Husákovy děti jsou Husákovy děti. Aktuální padesátníci jsou pro TV byznys velmi zajímavou cílovou skupinou.

Ten trh je zajímavé sledovat. Teď prosákly informace o Paramountu, který plánuje některé lineární kanály utlumit. Vaše platforma od ModernTV to potvrzuje: zákazník si pustí výběr, a protože to běží po internetu, je vlastně jedno, zda jde o živé vysílání, nebo záznam — vyjma sportu a zpravodajství.

Tomáš Veselý: Ano, souhlasím. Pak je otázka, jak se bude vyvíjet zájem o regionální vysílání. Je to okrajové, avšak...

Myslím, že u českých regionálních televizí — nemyslím ČT — je jejich zájem celkem jasný...

Ladislav Farták: Je to tak. Ale k regionálnímu vysílání obecně: jsou zájemci o obsah, který se děje v mém okolí, a tam je to o partnerství s těmi, kdo regionální obsah umí vyrobit. Apetit cílové skupiny se průběžně vyvíjí.

Rozhovor jsme začínali plány služby. Závěrečná otázka bude podobná: vedeme rozhovor pozitivně, takže očekávám, že varianta vyhodnotit produkt jako neúspěšný není na stole. Řekli jste, že je to logické doplnění portfolia, které případně dáte do jedné ceny v balíčku. Je to nový produkt, který pojede a neskončí. Nebude to případ „netáhne, vypneme“?

Michal Drápala: Vidíme to jako standardní součást služeb elektronických komunikací. Rodina chce primárně kvalitní internet — sázíme na optiku. A dnes má zájem i o televizi. Pokud nenastane masivní odliv a nezájem o televizi, budeme ji udržovat v kombinaci s kvalitním internetem.