Tisk zvýšil čtenářský zásah, polepšila si hlavně MF Dnes
Nová data čtenosti tištěných titulů ukazují, že souhrnná čtenost novin a časopisů se za rok podstatně nezměnila, v celkovém zásahu si tisk podle Media projektu velmi mírně polepšil.

Ilustrační foto. zdroj: MediaGuru.cz
Celkový zásah tištěných titulů představuje 6,97 mil. osob, což je 77 % tuzemské populace ve věku 12-79 let. Je to o 41 tisíc čtenářů víc než ve stejném období před rokem. Data přináší nová vlna výzkumu čtenosti Media projektu za období od loňského července do konce letošního června.
Nejčtenějším deníkem je Blesk (Czech News Center) s 458 tis. čtenáři na vydání. Druhá v pořadí MF Dnes (Mafra) zaznamenala jako jediný deník navýšení čtenosti v meziročním i mezikvartálním srovnání na 369 tisíc čtenářů. Podle vydavatele je zvýšení čtenosti v souladu s růstem prodaného nákladu deníku ve stejném období.
Z pohledu absolutních čísel je třetím nejčtenějším regionální Deník (Vltava Labe Media) s počtem 315 tisíc čtenářů. Okolo hranice 300 tisíc se pohybuje i Metro (Mafra), které čte podle nových dat 281 tisíc čtenářů na vydání.
Ze skupiny deníků, jejichž čtenost se pohybuje v rozmezí 100 až 140 tisíc čtenářů, si meziročně mírně polepšil deník Aha!, který zároveň vykázal relativně stabilní mezikvartální vývoj.
Čtenost celostátních deníků (tis. osob)
celostátní deníky | 3Q/24-2Q/25 | 2Q/24-1Q/25 | kvartální změna (%) | GRP (tis.) | 3Q/23-2Q/24 | meziroční změna (%) |
Blesk | 458 | 475 | -3,6 | 9,2 | 543 | -15,7 |
MF Dnes | 369 | 360 | 2,5 | 8,3 | 357 | 3,4 |
Sport | 138 | 143 | -3,5 | 3,3 | 134 | 3,0 |
Právo | 129 | 140 | -7,9 | 2,7 | 138 | -6,5 |
Aha! | 113 | 114 | -0,9 | 1,8 | 106 | 6,6 |
Hospodářské noviny | 105 | 112 | -6,3 | 1,9 | 112 | -6,3 |
Čtenost regionálních deníků (tis. osob)
regionální deníky | 2Q/24-1Q/25 | 2Q/24-1Q/25 | kvartální změna (%) | GRP (tis.) | 3Q/23-2Q/24 | meziroční změna (%) |
Deník celkem | 315 | 331 | -4,8 | 5,4 | 321 | -1,9 |
Čtenost deníků zdarma (tis. osob)
bezplatné deníky | 2Q/24-1Q/25 | 2Q/24-1Q/25 | kvartální změna (%) | GRP (tis.) | 3Q/23-2Q/24 | meziroční změna (%) |
Metro | 281 | 297 | -5,4 | 5,8 | 297 | -5,4 |
Zdroj: Media projekt, 1. 7. 2024 - 30. 6. 2025, Česká unie vydavatelů, ASMEA, Median, Stem/Mark
Vylepšení pozice MF Dnes se odrazilo i na postavení čtenosti deníků v jednotlivých krajích České republiky. MF Dnes se ocitla na pozici nejčtenějšího deníku hned v sedmi krajích, když čtenost navýšila především ve všech moravských krajích. Deník i Blesk jsou nejčtenějšími shodně ve třech krajích, v hlavním městě je nejčtenějším Metro.

Zdroj: Media projekt, 1.7. 2024 - 30.6. 2025, ČUV, ASMEA, Median, Stem/Mark
Mezi přílohami deníků je nejčtenější Blesk magazín TV (aktuálně 501 tis. čtenářů) a druhý nejčtenější TV magazín se 468 tis. čtenářů. Vyšší čtenost vykázaly magazíny MF Dnes - tj. Magazín Dnes + TV i Ona Dnes. Čtenost rovněž mezi suplementy vylepšil i Magazín Právo + TV a Aha! TV.
Součástí výsledků jsou jen tituly vydavatelů, kteří se účastní auditu nákladu tisku ABC ČR a financování měření v rámci výzkumu Media projekt. Celkem bylo v 1. čtvrtletí 2025 dotazováno 128 titulů. Nově je ve výstupech zařazen měsíčník Esprit.
Předseda správní rady České unie vydavatelů Tomáš Tkačík uvedl, že ve stejném období, které zahrnují výsledky Media projektu, bylo v Česku podle údajů ABC ČR prodáno více než 86 milionů výtisků deníků, více než 64 milionů výtisků časopisů a distribuováno téměř 66 milionů kusů suplementů. To odpovídá 7,235 milionu výtiskům deníků za měsíc, 5,385 milionu kusů časopisů a 5,612 milionu kusů suplementů za měsíc.

Zdroj: ČUV, ASMEA, Media, Stem/Mark, 1.7. 2024 - 30.6. 2025
Kompletní data včetně čtenosti jednotlivých deníkových i magazínových titulů si můžete prohlédnout v dokumentu níže.
-mav-