AI Monitor: Zájem o AI v Česku roste, obavy zůstávají
Ačkoli Češi zůstávají vůči umělé inteligenci stále spíše skeptičtí, zájem o její nástroje neustále roste. Každý třetí Čech už zkusil ChatGPT, ale jen málokdo ví, kde se s AI denně setkává, vyplývá z výzkumu Ipsos.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash
Více než polovina lidí v ČR (58 %) uvádí, že mají představu o tom, co je umělá inteligence (AI), zatímco globální průměr je 67 %. Pouze třetina Čechů však ví, které produkty a služby využívají umělou inteligenci. V mezinárodním srovnání má o tom přehled více než polovina lidí ve 30 zkoumaných zemích. Vyplývá to z nové vlny průzkumu AI Monitor od agentury Ipsos.
Čtyři z deseti Čechů věří, že umělá inteligence bude mít v příštích třech až pěti letech významný dopad na jejich každodenní život. V globálním měřítku si to myslí sedm z deseti lidí.
ChatGPT už používá třetina Čechů, hlavně mladí a vzdělaní
Podle výzkumu Ipsos pro Univerzitu Karlovu vyzkoušela systém umělé inteligence ChatGPT více než třetina Čechů. Popularita této chatovací platformy v Česku neustále roste. Tři z deseti lidí, kteří ChatGPT vyzkoušeli, jej používají alespoň několikrát týdně.

Zdroj: Ipsos pro Univerzitu Karlovu
Největší zkušenosti s ChatGPT mají mladí do 24 let (81 %) a vysokoškolsky vzdělaní lidé (53 %), častěji muži (41 %) než ženy (32 %). Mladí lidé ve věku 15 až 24 let využívají ChatGPT častěji k plnění úkolů v práci nebo ve škole a také jako společníka v okamžicích samoty. Pro zábavu ChatGPT nejvíce využívají lidé ve věku 25-34 let.
Nadšení z AI převládá v Asii, Češi jsou více nervózní
Češi jsou v porovnání s ostatními zeměmi z AI méně nadšení a v porovnání s našimi evropskými sousedy i více nervózní.
Z globálního porovnání vyplývá, že nadšené do AI jsou především asijské země (jako Čína, Thajsko či Indonésie), naopak největší nedůvěra a nervozita panuje v anglosaských zemích a Evropě obecně.
Bezmála polovinu lidí v Česku (47 %) znervózňují produkty, které AI využívají. Více než třetina (37 %) nevěří, že společnosti, které využívají AI, budou chránit osobní údaje uživatelů. Pro srovnání, v celosvětovém měřítku je to 42 %.
Přes polovina Čechů i globální populace důvěřuje umělé inteligenci, že nediskriminuje a neprojevuje předsudky vůči žádné skupině lidí.
Využití AI v různých aspektech života
Do budoucna lidé nejčastěji očekávají, že AI bude vyhledávat online, vytvářet reklamu pro značky nebo cílené reklamní zprávy. Polovina by uvítala pomoc s přijímáním objednávek v restauraci.
Online vyhledávání výsledků pomocí AI považují lidé za nejvíce pravděpodobné a nejvíce příjemné. Naopak to, že by AI vytvářela politické reklamy a cílené dezinformační správy považují lidé za nejméně příjemné a vysoko pravděpodobné.

Zdroj: Ipsos AI Monitor 2025
Češi se obávají nárůstu dezinformací na internetu, obavy vyjádřila polovina populace. Ve světě panuje v tomto ohledu větší optimismus, obavy sdílí 40 % lidí.
Lidi se také obávají z negativního dopadu AI na pracovní trh. To, že AI pozitivně ovlivní ekonomiku v zemi a trh práce si myslí pětina pracující populace v ČR, což je méně než světový průměr.
O výzkumu
Výzkum AI Monitor v ČR byl realizován v červnu 2025 na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku 18-65 let. Celkem se ho zúčastnilo 1 276 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz.
Globální výzkum byl realizován ve 30 zemích světa, celkem bylo dotázáno 23 216 respondentů, vždy reprezentativní vzorek pro danou zemi. Výzkum probíhal v březnu a dubnu 2025.
Výzkum pro Univerzitu Karlovu byl realizován v dubnu 2025 na reprezentativním vzorku populace ČR starší 15 let. Celkem se ho zúčastnilo 1 262 respondentů. Report je součástí projektu TQ01000100 Newsroom AI: veřejná služba v éře automatizované žurnalistiky, podpořeno programem SIGMA TA ČR.
-mav-