AI Overviews zasahují pětinu vyhledávání v Česku
AI Overviews od Googlu se v českém vyhledávání objevuje už téměř u každého pátého dotazu. Ukázala to analýza Marketing Miner, kterou na SEO Restart představil Tomáš Novák.

Tomáš Novák na konferenci SEO Restart, zdroj: Taste
Na čtvrteční konferenci SEO Restart, kterou pořádá digitální agentura Taste, představil Tomáš Novák z Marketing Mineru dosud nejrozsáhlejší analýzu využívání funkce AI Overviews v českém vyhledávání Google. Společnost vycházela ze 6 milionů klíčových slov, která dlouhodobě monitoruje.
Podle dat se AI Overviews zobrazuje u 19,6 % vyhledávacích dotazů, tedy zhruba u každého pátého. „Po spuštění AI Overviews v Česku jsme v květnu pozorovali podíl kolem 10 %, který poté stoupal až do poloviny července na více než 20 %. Od té doby zůstává na hodnotě kolem 20 %,“ popsal Novák. Ve většině případů (97 %) se AI Overviews objevuje na prvním místě výsledků, avšak postupně jej Google častěji posouvá níže, a nejsou výjimky zobrazení na třetí nebo i nižší pozici.
Výstupy AI Overviews typicky čerpají z více zdrojů, nejčastěji jsou to tři zdroje, průměrný medián je pět citovaných webů. „Zhruba polovina zdrojů se překrývá s weby, které jsou už tak v první desítce výsledků v organickém vyhledávání. To znamená, že viditelnost v AI Overviews je úzce spojená s organickým SEO výkonem,“ vysvětlil Novák. Mezi nejčastěji odkazované weby v AI Overviews se řadí Wikipedie, a poté zdravotnické portály (lékárna.cz, drMax.cz, pilulka.cz) nebo e-shopy typu Alza. Překvapivě se mezi nejúspěšnější dostal i menší afilliate web pribalovy-letak.cz.

TOP 20 domén v AI Overviews, zdroj: prezentace T. Nováka na SEO Restart 2025
Nejvíce se v AI Overviews objevují odpovědi na dotazy ze segmentů zdravotnictví (34,6 %), finance (23,3 %) a automobily (13,9 %), přičemž nejrychleji roste oblast technologií. Nejčastějším záměrem v AI Overviews je informační hledání (90 %), přibývá ale i transakčních dotazů (zatím 5 %), tedy hledání spojeného přímo s nákupem nebo službami. Mezi příklady Novák zmínil „půjčka online“, „rakouská dálniční známka“ nebo „pronájem bytu v Praze bez provize“.

Zastoupení segmentů v AI Overviews, zdroj: prezentace T. Nováka na SEO Restart 2025
Tomáš Novák upozornil i na měnící se chování uživatelů, kteří zadávají delší a specifičtější dotazy, roste podíl otázkových vyhledávání (+25 % meziročně). „Uživatelé si začínají zvykat mluvit s vyhledávačem jako s člověkem,“ doplnil.
Marketing Miner proto doporučuje firmám monitorovat výskyt svého webu v AI Overviews a pracovat s obsahem tak, aby se staly citovaným zdrojem. „Pokud chcete být viditelní v AI Overviews, musíte být úspěšní i v organickém vyhledávání,“ shrnul Novák.
Jak si značka v AI Overviews stojí, lze měřit v Google Analytics 4 ((ovšem poté, co si uživatelé začnou posílat URL fragment na měření), v Česku lze pak využít nástroje Marketing Miner. Používají se i nástroje jako Ahrefs nebo Semrush.
Další vývoj ve vyhledávání ovlivní příchod chatovacího vyhledávacího nástroje AI Mode. Ten by se v Česku mohl objevit na konci letošního roku, funguje už ale v USA. „Vyhledávání už nebude jen o zadání klíčového slova a kliknutí na odkaz. Půjde o dialog, kdy se uživatel bude ptát a systém mu bude průběžně odpovídat,“ popsal Novák.
Dosavadní zkušenosti ze Spojených států prozatím ukazují, že jen 4,5 % vyhledávání s AI Mode končí proklikem na web. Zároveň ale více než polovina lidí, kteří AI Mode využili, tak učinili pouze jednou a už se nevrátili. Pouze 9 % uživatelů se k ní vrací opakovaně. Podle případové studie z Velké Británie pak využívání AI Mode krátce po uvedení prudce stouplo, ale pak začalo klesat.
Konference SEO Restart se letos konala pojedenácté. Největší české setkání věnované vyhledávání, optimalizaci a práci s daty přineslo aktuální trendy i praktické tipy. Hlavním tématem byly AI Overviews a jejich vliv na budoucnost vyhledávání. Řečníci se zaměřili také na propojení SEO a UX, moderní linkbuilding i efektivní procesní nastavení. O své zkušenosti se podělili například Pavel Ungr, Zdeněk Dvořák nebo Lukáš Kostka.
-mav-