Medializaci politických stran před volbami sleduje Mediální obraz
Projekt Mediální obraz mapuje mediální stopu stran a hnutí před volbami do Poslanecké sněmovny.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay
Projekt Mediální obraz přináší v reálném čase přehled o mediální stopě politických stran a hnutí kandidujících do Poslanecké sněmovny. Otevřená data k letošním volbám, která mohou využít občané i instituce, poskytuje společnost Mediaboard.
Projekt byl poprvé spuštěn v roce 2022, kdy sledoval mediální stopu kandidátů v prezidentské volbě. Mediální data kandidujících stran a hnutí pak přinesl i k loňským eurovolbám. Nyní projekt ožívá s blížícími se volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
„Už při prezidentských volbách se ukázalo, že ucelený přehled mediálních dat vítají jak běžní občané, tak odborníci. I proto v něm pokračujeme dále – přes eurovolby až k podzimním parlamentním volbám, které mají tradičně velkou mediální pozornost. Nabízíme široké veřejnosti přesná otevřená data, která nejsou běžně dostupná. Jejich interpretaci pak necháváme na každém, koho tématika zajímá,“ vysvětluje Zdeněk Jodas, CSO Mediaboard.
Mediální obraz přináší na jednom místě data k jednotlivým politickým stranám a hnutím, která kandidují v podzimních volbách. Sleduje přitom osm nejmedializovanějších stran s preferencemi většími než 1 %, což jsou: ANO, Motoristé, Piráti, Přísaha, SPD, Spolu, STAN a Stačilo.
Data, která reflektují vždy posledních 14 dní, jsou aktualizována každých 20 minut a zahrnují přehled nejmedializovanějších stran i celkové vnímání kandidátů. Uvádí i počet mediálních zmínek podle typu média, nejčastější zdroje, sentiment článků nebo klíčová slova, která se v souvislosti se stranou objevují. Součástí přehledu jsou také zmínky na sociálních sítích.
Například k 8. září vykazovaly za posledních 14 dnů nejvyšší míru medializace hnutí ANO (21 %) a SPD (19 %), poté následovaly strany STAN (16 %) a Piráti (15 %). Nejvíc negativních reakcí získaly ke stejnému datu Motoristé, poté ANO a SPD. Na sociálních sítích byly nejsilnější SPOLU (41 %) a s odstupem SPD (27 %).
Projekt Mediální obraz charakterizuje Mediaboard jako nezávislý. Poskytuje otevřená data, která nejsou nijak upravována ani hodnocena a může je využít kdokoliv od široké veřejnosti, přes média, až po odborníky a instituce. Data jsou na webu medialniobraz.cz zájemcům k dispozici jak během voleb, tak i po jejich skončení.
-mav-