Mladí Češi volí méně alkoholu, více nealka a drinků v plechovce

pátek, 19. září 2025, 12:50 Aktuality, Marketing, Výzkum MediaGuru

Češi do 35 let mění své pitné návyky, častěji sahají po nealkoholických variantách a rychle rostoucí oblibě se těší hotové míchané nápoje v plechovce. Ukazuje to výzkum Ipsos pro Palírnu U Zeleného stromu.

Ilustrační obrázek, zdroj: Palírna U Zeleného stromu

Ilustrační obrázek, zdroj: Palírna U Zeleného stromu

Češi do 35 let zásadně proměňují svůj vztah k alkoholu. Mladší generace pije méně pravidelně, více dbá na zdravý životní styl a stále častěji sahá po nealkoholických alternativách nebo hotových míchaných nápojích typu „ready to drink“. Ukázal to výzkum agentury Ipsos pro Palírnu U Zeleného stromu.

Podle dat pije jen deset procent lidí ve věku 18 až 26 let několikrát týdně, zatímco více než třetina patří mezi „sváteční konzumenty“ – alkohol si dopřejí jen párkrát za rok. Nejpravidelněji naopak pijí lidé ve věku 36 až 53 let, kde zhruba čtvrtina uvedla častou konzumaci.

„Mladší generace vnímá alkohol jinak než jejich rodiče. Nejde jim o množství, ale o kvalitu a zážitek,“ říká Boris Rajdl, marketingový manažer Palírny U Zeleného stromu.

Nealkoholické varianty piva, prosecca či lihovin dnes preferuje 41 procent dotázaných. Rychle roste i obliba „ready to drink“ nápojů, které si u věkové skupiny 27–35 let vybírá téměř polovina respondentů. Na významu nabývají také prémiové lihoviny, které volí zhruba 18 procent Čechů.

Zdroj: Ipsos, Palírna U Zeleného stromu

Zdroj: Ipsos, Palírna U Zeleného stromu

Palírna na trend reaguje novinkami. U whisky Stará myslivecká Single Barrel 10 YO nebo rumu Heffron přichází s prémiovými edicemi a designem, včetně ochucených variant s nižším obsahem alkoholu. Nabízí i degustační sety v menších lahvičkách a propojuje své produkty s příběhem, třeba prostřednictvím audioknihy namluvené Jiřím Bartoškou, která připomíná více než pět set let historie palírny.

„Češi se mění z objemových konzumentů na náročné zákazníky, kteří hledají autenticitu a chuť, ne jen procenta alkoholu,“ dodává Rajdl. Podle něj se český trh bude i nadále ubírat směrem k větší rozmanitosti a zodpovědnějšímu přístupu k alkoholu.

-mav-