Češi si oblíbili online sledování objednávek

pátek, 10. října 2025, 06:55 Aktuality, Výzkum, Retail MediaGuru

Digitální inovace vnímají čeští spotřebitelé pozitivně, za nejužitečnější považují možnost online sledování své objednávky. 

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Čeští zákazníci vnímají digitální inovace kladně, a dokonce je aktivně vyhledávají. Za vůbec nejužitečnější inovaci poslední doby považují jednoznačně možnost online sledování objednávky zboží nebo služby, kterou oceňují dvě třetiny lidí. Do budoucna se zajímají hlavně o online poradny a digitální asistenty. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu, který na reprezentativním vzorku 1050 respondentů realizovala technologická společnost Enehano.

Průzkum Enehana ukazuje, že Češi upřednostňují inovace, které jim usnadňují každodenní interakci se společnostmi a šetří jim čas. Za nejužitečnější považují možnost online sledování objednávky, servisu či výroby produktu. Tuto funkci oceňuje 65 % dotázaných, což je jednoznačně nejvíce z nabízených inovací. 

„Konečně můžeme říct, že digitalizace těchto procesů a jejich zpřístupnění zákazníkům je na dobré cestě a není už běžné jen u logistických firem, doručovacích služeb nebo e-shopů. Postupně začínají tuto možnost nabízet svým zákazníkům třeba i výrobní firmy nebo energetické společnosti,“ přibližuje Jiří Mach, zakladatel Enehana. 

Zdroj: Enehano

Zdroj: Enehano

Téměř polovina zákazníků oceňuje také rychlejší vyřizování objednávek, které by bez digitalizace a automatizace procesů nebylo možné uskutečnit. Čtyři z 10 českých zákazníků pak kvitují, že mohou všechny potřebné úkony vyřídit online bez nutnosti navštívit kamennou pobočku, kancelář nebo úřad. 

Z inovací, které se k nám ve větší míře teprve chystají, pak patří mezi nejočekávanější různé formy digitálních rádců, pomocníků a průvodců. Vůbec největší je poptávka po online formě poradny, například lékařské, ale i jiným způsobem odborné. Takovou službu by uvítalo 47 % Čechů

„Právě za tímto účelem dnes často Češi využívají i konverzační umělou inteligenci typu ChatGPT, která jim v některých případech může suplovat jakousi poradnu pro oblasti, ve kterých se tolik nevyznají. Například v oblasti lékařské je však potřeba varovat, že konverzaci s AI nelze vnímat jako osobní konzultaci s lékařem,“ zdůrazňuje Mach.   

Umělé inteligence se bezprostředně týkají i další vyhlížené inovace. Více než třetiny Čechů (37 %) by ocenilo chytré budovy nebo města, která umí například automaticky optimalizovat využití energií nebo zajišťovat čerstvý vzduch. Podobný počet lidí by pak uvítal různé digitální a AI asistenty a agenty, kteří mohou uživatele provádět např. používáním programů a nástrojů nebo jim pomoci při vyplňování formulářů, objednávek a podobně.  

„Právě na této oblasti dnes většina firem pracuje a snaží se potenciál AI přetavit do praktických a funkčních inovací, které pomohou zaměstnancům nebo právě zákazníkům. Typicky se jedná o různé AI agenty, kteří mohou například pomáhat zákazníkům vyhledat produkty nebo provést objednávku,“ popisuje Mach a dodává: „Jedním z nejpokročilejších je dnes tzv. Agentforce, který lze využít napříč obory například i pro nepřetržitou zákaznickou podporu.“   

-stk-