Konec MTV kanálů v Evropě má jasnější obrysy

pondělí, 13. října 2025, 07:15 TV Lukáš Polák

Neoficiálně informace, které unikly v uplynulých týdnech do médií na základě sdělení operátorům, mají jasnější obrysy. Tematická MTV končí, naopak Paramount od října v Česku upravil logo.

Reality MTV Germany Shore. Foto: Paramount Deutschland

Reality MTV Germany Shore. Foto: Paramount Deutschland

BBC minulý týden potvrdila, že ve Velké Británii ukončí 31. prosince vysílání pětice hudebních kanálů: MTV Music, MTV 80s, MTV 90s, Club MTV a MTV Live HD. Hlavní kanál MTV HD zůstane zachován, už dlouhodobě ale nefunguje jako hudební stanice. Vysílá totiž především reality formáty jako Geordie Shore, Naked Dating UK nebo Ex On The Beach. Rozhodnutí přichází po téměř 45 letech existence značky MTV a odráží zásadní proměnu způsobu konzumace hudebního videoobsahu. Soustředit se chce proto zejména na streaming.

Hlavním důvodem zrušení lineárních hudebních stanic je masivní odliv diváků k digitálním platformám, především YouTube a TikToku, které nabízejí hudební videoklipy on-demand s vyšší kvalitou obrazu včetně 4K a HDR. Britský trh přitom patřil mezi nejvýznamnější pro portfolio MTV v Evropě, kde měly dekádové kanály věrné publikum sledující hudbu z 80., 90. a 00. let. Paramount Global jakožto vlastník MTV zároveň v Británii posiluje strategii zaměřenou na reality obsah a globální distribuci prostřednictvím streamovací služby Paramount+. Ukončení vysílání v prosinci tak podle BBC symbolicky ukončí éru, kdy MTV definovala způsob, jakým mladá generace konzumovala hudbu.

MTV v Evropě včetně Česka

Osud hlavního kanálu MTV se napříč Evropou výrazně liší podle regionů, což odráží odlišné strategie Paramountu pro jednotlivé trhy. V Německu a Rakousku dojde také k uzavření všech tematických MTV kanálů včetně MTV Live HD, ale jak informoval portál DWDL.de, který často disponuje zákulisními informacemi, vlajková značka MTV Deutschland bude pokračovat. Má být tak zachována i neplacená verze, kterou znají ve standardním rozlišení i čeští diváci ze satelitu Astra 19,2 stupně. V Polsku a Maďarsku situace kopíruje německo-rakouský scénář. V Beneluxu budou zrušeny verze MTV 80s a MTV 00s, osud hlavního kanálu zatím komunikován nebyl.

V Česku a na Slovensku by měla na trhu zůstat MTV Europe (respektive verze MTV Global), která vysílá s českou licencí RRTV a nabízí lokalizovaný obsah s českými titulky. Program je však aktuálně k dispozici pouze ve standardní kvalitě obrazu, což ho znevýhodňuje oproti ostatním trhům. Tento kanál se opět zaměřuje dlouhodobě spíše na reality show jako Catfish nebo The Challenge než na hudební videoklipy. Globálně Paramount strategicky zachovává jen ty verze MTV, které se transformovaly na zábavní platformy s reality obsahem, zatímco čistě hudební lineární kanály považuje za neudržitelné v éře YouTube a TikToku.

Končí éra trvající 45 let

Rozhodnutí Paramountu vyvolalo nostalgické reakce zejména mezi pamětníky zlaté éry hudební televize, kdy MTV měla zásadní kulturní vliv. Bývalá moderátorka Simone Angel, která pracovala pro MTV Europe i MTV UK v 90. letech, je uzavřením „zarmoucená“ a zdůraznila, že MTV bylo místem, kde se vše propojovalo a kde kultura získávala globální rozměr. Angel připomněla, že Michail Gorbačov údajně řekl vedení MTV, že kanál ovlivnil mladé lidi v komunistických zemích více než rakety, protože poprvé ukázal, jak vypadá západní život za železnou oponou, přičemž MTV Europe tehdy mělo 100 až 150 milionů diváků.

Mediální analytici i oboroví experti přijali rozhodnutí spíše pragmaticky jako nevyhnutelnou obchodní strategii v době dominance streamovacích platforem. Paramount odmítl své kroky oficiálně komentovat, vedení ale naznačilo, že uzavření je součástí úsporných opatření v hodnotě 500 milionů dolarů po fúzi se Skydance Media schválené v červenci 2025. Analytici upozornili, že pokles sledovanosti lineárních hudebních kanálů odráží zásadní změnu ve způsobu objevování a konzumace hudby – platformy jako TikTok, YouTube a Spotify nyní nabízejí personalizované algoritmy místo programu, kterým provázejí VJ moderátoři. Služby, které fungují na bázi takzvaných Connected TV (CTV), v Německu poprvé v září 2024 předstihly tradiční televizní vysílání.

Úprava loga tři měsíce před vypnutím?

Situace kolem stanice Paramount Network zůstává nejasná i po zprávách z minulého týdne, protože se primárně soustředily pouze na ukončení hudebních MTV kanálů. Zatímco červencový dopis Johna Heinemanna, generálního právního zástupce Paramount/SkyShowtime, adresovaný operátorům zmiňoval i tento program mezi stanicemi určenými k vypnutí k 31. prosinci, společnost Digital Broadcasting jako operátor celoplošného DVB-T2 tuto informaci nepotvrdila. Paramount Network navíc od října upravila své on-air logo a vrátila se ke své ikonografii inspirované horou Ben Lomond v Utahu nebo peruánským vrcholem Artesonraju.

Působilo by tak poměrně překvapivě, kdyby čtvrt roku před plánovaným koncem stanice jeho provozovatel přistoupil k jakýmkoliv vizuálním změnám. Programová skladba v tuto chvíli zahrnuje seriály jako Sherlock Holmes: Jak prosté, Kriminálka Las Vegas a Červený trpaslík, doplněné o dětské animované pořady SpongeBob v kalhotách či Kung Fu Panda: Legendy o mazáctví. Filmovou nabídku tvoří tituly z knihovny Paramount včetně G. I. Joe: Odveta, Mission: Impossible – Národ grázlů, Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy či komedie Podfukářky a Paddington 2. Stabilní součástí vysílání je lokální stand-up formát Comedy Club.