Medovník: Novým formátem chceme rozšířit okamžiky se značkou

středa, 19. listopadu 2025, 07:00 Marketing Kateřina Straková

Chtěli bychom se více odlišit od konkurence, aby lidé dokázali vnímat mezi námi rozdíl, říká CEO společnosti Medovník originál Jiří Černý. 

Jiří Černý, CEO společnosti Medovník originál, zdroj: Medovník originál

Jiří Černý, CEO společnosti Medovník originál, zdroj: Medovník originál

Medové dorty se u českých spotřebitelů těší dlouhodobě oblibě. Značka Medovník originál je vyrábí už od roku 1996 a letos na trh přinesla inovaci v podobě Medovníčků, malých košíčků z medovníkového těsta, plněných krémovou náplní a ozdobené posypem. „Medovník si lidé nemohou dát třeba za volantem, ve vlaku nebo na kole. Novým formátem chceme rozšířit okamžiky s naší značkou, a tím i naši zákaznickou skupinu,“ vysvětluje Jiří Černý, CEO společnosti Medovník originál. 

V současnosti vyrobí měsíčně Medovník originál přibližně 300 tisíc celých dortů a dalších 160 tisíc kousků. „Za posledních 11 let navíc rosteme meziročně v průměru o 28 %,“ prozrazuje Jiří Černý s tím, že většina prodejů se realizuje v retailu. HoReCa segment, kde značka začínala, nyní generuje 3 % z celkového prodeje.

Značka staví především na kvalitě a férovosti, která plyne z rodinného podnikání. „Fungujeme na principu – co řekneme, to splníme – a myslím, že i proto, se nám daří budovat dobré vztahy nejen s našimi obchodními partnery, ale i našimi zaměstnanci, kterých máme nyní 130,“ dodává Jiří Černý, který by se chtěl do budoucna více věnovat budování značky, aby byla lépe odlišitelná od konkurence. Více se dozvíte v našem rozhovoru. 

Medovník originál je na trhu od roku 1996, letos jste uvedli novinku v podobě nového formátu, tzv. Medovníčků. Proč jste se k tomuto kroku rozhodli? 

Medovníčky jsou v historii naší firmy velkou inovací, na níž jsme pracovali od roku 2019. Rozhodli jsme se k tomu z toho důvodu, že klasický Medovník si lidé nemohou dát třeba za volantem, ve vlaku nebo na kole. Novým formátem chceme rozšířit okamžiky s naší značkou, a tím i naši zákaznickou skupinu. Zároveň tím reagujeme i na trend, kdy se porce konzumovaného sladkého u spotřebitelů postupně snižuje, a tak jsme chtěli přijít s malým kompaktním výrobkem s delší trvanlivostí, který by mohl dobře fungovat i jako dárek. 

Na koho s novinkou cílíte? 

S Medovníkem cílíme na co nejširší spektrum zákazníků, ale kampaň na Medovníčky jsme záměrně zacílili na mladší skupinu. Komunikujeme je s claimem „K pohodě klíčky jsou Medovníčky“, což podkreslujeme písní, která jak doufáme, zlidoví. Chceme, aby naše novinka evokovala v lidech především radost, aby navodila atmosféru pohody a hlavně potěšila. 

Medovníčky prodáváte po 10 kusech, nebudete je prodávat i jednotlivě, podobně jako prodáváte jeden klínek Medovníku? 

To je samozřejmě logický krok, kterým se zabýváme. Je to v řešení. Zatím s Medovníčky začínáme, jsou již v prodeji v Albertu, Bille, Globusu, Kauflandu a Tescu, brzy přibude Penny a Lidl. V současné době musí být uskladněny v chladu, ale rádi bychom skladovací podmínky upravili tak, aby bylo možné je uchovávat i v ambientním prostředí. 

Zdroj: Medovník originál

Zdroj: Medovník originál

Jaké na novinku prozatím spotřebitelé reagují? Která příchuť se těší největší oblibě? 

Zatím je nejoblíbenější verze Classic, ale velmi dobře je přijímána i příchuť s mákem, jenž je méně sladký. 

Zaujalo mě, že jste na této inovaci pracovali od roku 2019. Proč to tak dlouho trvalo, než jste s Medovníčky šli ven? 

Nápad na Medovníčky jsme dostali na veletrhu v Saúdské Arábii, hned jsme udělali první prototyp s příchutí Pikaa a bylo to skvělé. Ale potom přišla pandemie covidu a my jsme stáli před nutností automatizovat výrobu, protože do té doby jsme vše vyráběli ručně. Automizace se povedla, a až poté jsme se mohli vrátit k Medovníčkům, nicméně jsme narazili na různé problémy s výrobou. Chyběly nám potřebné stroje, bojovali jsme s příliš vysokou tepelnou ziskovostí, potřebovali jsme dopilovat podobu. Nakonec jsme se rozhodli pro formu s košíčky, které si sami pečeme a plníme různými druhy náplní, a to i z toho důvodu, abychom nebyli zaměnitelní s jinými konkurenčními výrobky.

A proč jste příchuť Pikaa nakonec nezařadili? 

Chuťově bylo Pikao velice zajímavé, ale bohužel po několika dnech  v kakaovém těstu zhořklo a navíc jsme ho ve spolupráci s Tatrou nedokázali zahustit tak, aby po kousnutí nevyteklo. Prozatím jsme tuto příchuť odložili, ale od nápadu jsme definitivně neopustili. 

Jaké příchutě jsou nejoblíbenějšího u formátu Medovník? 

Dlouhodobě je nejoblíbenější klasický Medovník, ten nám dělá přes polovinu prodejů, na druhém místě je příchuť karamele, poté mák a následuje varianta Pikao, kterou vyrábíme ve spolupráci s Mlékárnou Hlinsko. 

Jak se chovají Medovníčky vůči klasickému Medovníku. Nekanibalizují ho? 

Toho jsme se samozřejmě trochu báli a na jakékoliv hlubší hodnocení je ještě příliš brzy. Zatím však na objemu objednávek pro Medovníky nevidíme žádný rozdíl. Bylo by moc fajn, pokud by si Medovníčky našly zcela novou zákaznickou skupinu.

Kolik Medovníků prodáte měsíčně? 

V současnosti vyrobíme přibližně 300 tisíc celých dortů a dalších 160 tisíc krájených kousků. Je neuvěřitelné, že 90 % z toho prodáme v České republice, kde významně působí i konkurenční společnosti, jsme skutečně dortová cukrářská velmoc. 

Často spolupracujete s řetězci, zmínil jste exkluzivní varianty pro Lidl, pro Albert vyrábíte Medovník s kávovou příchutí. Jak pracujete s limitovanými edicemi?

Limitované edice děláme zejména ve spolupráci s Lidlem, který je v tomto ohledu velmi kreativní. Pro něj jsme vytvořili vánoční či velikonoční edici.

Nejpodstatnější pro nás je důraz na kvalitu a až staromilskou férovost, která plyne z rodinného podnikání.

Jiří Černý

Jak se daří Medovníku v on-tradu? Jaký podíl tvoří na celkových prodejích? 

V HoReCa segmentu jsme začínali, vyrostli jsme v restauracích, kavárnách a cukrárnách a až po sedmi letech jsme se dostali do retailu, který ale nyní naprosto dominuje. I proto jsme začali Medovník zmenšovat, aby se lidé nebáli, že to doma nesní. Z původních 1600 g jsme se postupně dostali na 850 g, 380 g a také jsme přidali dílky o 130 g. V současnosti nám on-trade dělá 3 % objemu. 

Na čem značku Medovník originál stavíte? Na jakých hodnotách? 

Nejpodstatnější pro nás je důraz na kvalitu a až staromilskou férovost, která plyne z rodinného podnikání. Fungujeme na principu – co řekneme, to splníme – a myslím, že i proto, se nám daří budovat dobré vztahy nejen s našimi obchodními partnery, ale i našimi zaměstnanci, kterých máme nyní 130. Naši lidé dávají do výroby kus svého srdce. Dbáme na to, že jsou naše výrobky bez chemie a pracujeme s kvalitními ingrediencemi. 

Medovník originál mnoho lidí zaměňuje s Marlenkou a naopak. Pro ně jsou obě značky prostě medový dort.

Jiří Černý

Jak se vám daří Medovník originál odlišit od konkurence? 

Medovník originál mnoho lidí zaměňuje s Marlenkou a naopak. Pro ně jsou obě značky prostě medový dort. Proto je pro nás nyní velmi důležité budování brandu. Chtěli bychom se od konkurence více odlišit, aby lidé dokázali vnímat mezi námi rozdíl. I z tohoto důvodu jsme si tak dali záležet na Medovníčcích, které se s kuličkami od Marlenky nedají zaměnit. 

Co pro budování brandu plánujete v marketingové oblasti? 

Věřím, že nám významně pomůže právě probíhající marketingová kampaň na Medovníčky, na kterou máme velice pozitivní reakce. Aktuálně je Medovník i Medovníčky součástí PP ve snídani s Novou a protože příští rok budeme slavit 30. leté výročí, připravujeme další akce, které budou oslavou tohoto jubilea a naší značky.  

Marlenka nyní představila ve spolupráci s Mlékárnou Valašské Meziříčí jogurt. Nepřemýšlíte také o podobných extenzích značky? 

Nápadů a projektů máme na stole několik, ale vzhledem k důležitým událostem, které nás v příštím roce čekají, věnujeme maximální pozornost stávajícím výrobkům.

Medovník se prodává také v zahraničí, například v Německu, ale i v Nizozemí, Velké Británii, Rumunsku, Makedonii, USA, Jižní Koreji, Kataru nebo Saúdské Arábii. Jak se mu tam daří?

Nejvíce se Medovník prodává v Německu, kde nás zastupuje firma Lackmann a Aldente. Jsme tam hodně úspěšní zejména u obyvatel z východního bloku, ať už z Česka, Slovenska, nebo Polska, Ukrajiny a Ruska. Samozřejmě jsme úspěšní na Slovensku, ale v dalších zemích jsou prodeje spíše symbolické. Vzhledem k nutnosti chlazení je to logisticky velmi složité. Nicméně na Blízkém východě máme nově obchodní zastoupení, takže věřím, že se tam prodeje brzy rozhýbají.

Co plánujete do budoucna? 

Jak jsem zmínil výše, rok 2026 bude plný zásadních a důležitých událostí. Jelikož je vše v řešení a jednání, dovolím si jen srdečně a upřímně poděkovat všem našim zákazníkům, díky kterým naše společnost vyrostla natolik, že nám stávající výrobní prostory již přestávají stačit…