Předvánoční akce e-shopů letos víc ovlivní AI

středa, 12. listopadu 2025, 07:05 Aktuality, Retail MediaGuru

Umělá inteligence letos poprvé ve větší míře vstoupí i do předvánočních akcí českých e-shopů. 

Zdroj: AI

Zdroj: AI

Tento rok ovlivní předvánoční akce e-shopů výrazněji i umělá inteligence. Tržby přitom budou umírněné a porostou tempem o 3–6 %. Zákazníci se přitom budou rozhodovat nejen podle ceny, ale i podle dopravy zdarma či dostupnosti a rychlosti doručení.

„Z pohledu e-shopů je nejzajímavějším trendem předvánoční nabídky, že letos poprvé vidíme skutečně masivní nasazení AI nástrojů – od generování popisů po predikci poptávky nebo práci s e-mailingem. Kdo má data v pořádku, dokáže s AI ušetřit desítky hodin a hlavně reagovat rychleji na poptávku,“ zdůrazňuje očekávání od letošní vánoční sezóny Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits.

Podle něj marketingovou práci e-shopů v letošním roce výrazně ovlivnil i vstup AI do vyhledávačů. Nástroje jako AI-SEO nebo Optimaliza pro Google AI Overviews řadě e-shopů pořád chybí. „Kvůli tomu nejsou vidět tak, jak byli zvyklí v minulosti. Letošní sezónu už nedoženou a pokud se nezačnou chystat hned teď, tak budou pozadu i v příští sezóně,“ dodává Čupr s tím, že v marketingu je jednoznačně tlak na výkon a dobrou práci s daty. „Kdo si jen zapne plošnou kampaň bez práce s daty, ten letos prohraje,“ doplňuje.

Tržby e-shopů podle něj porostou jen zvolna, o 3–6 %. Většina růstu navíc podle něj půjde na vrub vyšších cen, ne objemu objednávek. „Část spotřebitelů pořád zůstává opatrnější a víc přemýšlí, za co utratí. Zdaleka ne každý nákup je impulzivní, nakupující pečlivě porovnávají náklady na dopravu, dostupnost i rychlost doručení,“ myslí si Tomáš Čupr.

Pozvolný růst tržeb očekávají i další experti. „Reálné mzdy rostou poměrně rychlým tempem, inflace je stabilní a tržby v maloobchodě jsou taženy především online prostředím. S nástupem vánoční sezóny naopak tempo růstu nejspíš ještě zrychlí. S rostoucí průměrnou hodnotou objednávek a zvyšujícím se počtem zásilek se zdá být tempo růstu maloobchodních tržeb až o 8 % v aktuální sezóně realistický,“ očekává provozní ředitel skupiny DoDo Peter Menky

Z pohledu zákazníků bude trend podle něj jasný – chtějí osobní nabídku, jistotu doručení a důvěryhodný obchod. Cena je důležitá, ale není rozhodující. Hitem letošních Vánoc budou pravděpodobně doplňky pro zdraví, chytrá zařízení a dárky s lokálním nebo ekologickým přesahem.

Online nákupy se staly nedílnou součástí životního stylu. Zatímco před 10 lety nakupovalo jen 52 % obyvatel ČR ve věku 16–74 let on-line, nyní je to už 86 % lidí. Ještě loni přitom alespoň jeden nákup online provedlo jen 78 % lidí. 

-stk-