Šmejc: Změny, které přinese AI, můžou zlikvidovat i velké a letité značky
Dosavadní využívání AI je zatím na začátku, skutečné změny, které přinese, můžou negativně pocítit i značky desítky let staré, uvedl na čtvrteční konferenci Shifts Jiří Šmejc.
Zdroj: MediaGuru.cz
Jiří Šmejc, zakladatel investiční skupiny Emma Capital a bývalý CEO skupiny PPF, na čtvrteční konferenci deníku e15 Shifts varoval před dopady, které může mít umělá inteligence (AI) i na velké a zavedené značky, pokud nezvládnou do „nového světa" naskočit. Současné využívání AI k efektivitě nákladů není nic ve srovnání s tím, co přijde, až firmy začnou měnit své obchodní modely, myslí si.
„BlackBerry nebo Nokia jsou varováním," řekl Šmejc s odkazem na zavedené firmy, které v uplynulých letech nedokázaly reagovat na změny trhu. I desítky let staré evropské značky mohou velmi rychle zaniknout, pokud nezvládnou inovace. Problém je v tom, že AI dramaticky zkrátí inovační cyklus a zároveň odstraní tradiční výhody zavedených hráčů. Podle něj dnešní amplifikaci doporučení influencery nahradí AI agenti jakožto „ultimátní word of mouth" a ovlivní tak názory spotřebitelů na výrobky nebo služby. Technologické bariéry, které dnes chrání zavedené hráče, půjde snadno překonat. „AI zmenší rezistenci firem. Ty, které se nepřizpůsobí, mohou zaniknout velmi rychle," myslí si. Zároveň se domnívá, že začne vznikat velké množství „falešného obsahu”, který se bude tvářit jako autentická podpora značek. „Proti tomu se prosadí ověřené recenze, například prostřednictvím tokenů, které jednoznačně propojí hodnocení s konkrétním uživatelem. Právě v této oblasti vidím novou velkou příležitost pro práci s daty,“ uvedl Jiří Šmejc.
Podle Šmejce přežijí a porostou ti, kdo mají silné know-how v dané branži, schopnost rychle aplikovat AI do svých procesů a dostatečnou velikost, která umožňuje sbírat data, znalosti a škálovat. Emma Capital podle něj aktivně podporuje early adoption AI ve všech firmách skupiny. „Nechci být investorem do AI, chci být jejím early adopterem," zdůraznil.
Zkušenosti z Ruska a Číny vedly Šmejce k přesvědčení, že Evropa v současnosti nabízí podnikatelskou stabilitu a předvídatelnost. „Můžeme si stěžovat na byrokracii, ale vládne tu právo a stabilní prostředí," říká. Věří, že střední a východní Evropa má před západní Evropou výhodu v dynamice a přístupu. Globalizace podle něj skončila: geopolitika dnes často rozhoduje o úspěchu více než podnikatelské schopnosti.
Šmejc zároveň vidí budoucnost v propojování dříve oddělených oblastí. „Všechno lze propojit," uvedl v reakci na dotaz o propojování služeb ve skupině PPF (telekomunikace a banking, Voyo a O2 TV). Klíčem je motivace lidí přemýšlet v rámci celku, ne vlastních zájmů. Cílem je vytvořit ekosystém, který simuluje běžný život člověka a zjednodušuje mu ho natolik, že z něj nechce odejít. V tom vidí konkurenční výhodu oproti izolovaným službám.
V nejbližších letech chce Šmejc hlouběji rozpracovat stávající projekty Emma Capital. Některé firmy už dosáhly úrovně platforem a mohou být připraveny k IPO. Do budoucna zvažuje dvě cesty: skokové rozšíření ve spolupráci s investorem, nebo postupné budování stávající struktury.
Mimo své podnikání se Šmejc vyhýbá kryptoměnám, které považuje za „kasino" a neinvestuje ani do akcií. „Lepší je investovat do indexů než vybírat jednotlivé tituly," říká. Nemovitosti považuje spíš za emocionální než čistě racionální investici. Nabízí sice pocit trvalosti, ale málo prostoru pro řízení rizik.
Působení v PPF a osobnost Petra Kellnera označil za zásadní školu řízení rozsáhlých byznysů v různých prostředích. Přiznává, že Rusko a Čína dnes vypadají jinak než při vstupu na tyto trhy, ale zkušenost považuje za cennou pro pochopení geopolitických rizik a rozdílů v podnikatelském prostředí. Současné asijské prostředí se podle něj mění a více tíhne k nacionalismu, a proto pro zahraniční investory není tak přívětivé jako před deseti lety, zmínil.
-mav-