Síť X dává značkám nové možnosti volby umístění reklamy

neděle, 18. února 2024, 07:35 Internet & Mobil MediaGuru

Na sociální síti Elona Muska dostanou značky novou možnost vybrat si, kterého z prominentních tvůrců podpoří nákupem reklamního prostoru.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Platforma X pokračuje ve svém příklonu k videoobsahu, chce podnítit autory atraktivního obsahu k tomu, aby upřednostňovali právě tuto sociální síť například před YouTube. Přispět k tomu mají nové  reklamní možnosti, které by v případě jejich úspěšného uvedení do praxe potěšily jak influencery, tak zadavatele. Tvůrce obsahu má na X přivést mimo jiné vidina solidních výdělků, a právě ty se jim bude snažit Muskova síť efektivněji zprostředkovat. Tento týden oznámená plánovaná funkce s názvem Creator Targeting má v nejbližších týdnech dát inzerentům možnost sponzorovat klipy autorů dle vlastního výběru – s tím, že předvýběr prominentních tvůrců udělá X na základě vlastních kritérií. U videa se pak reklama má objevit ve formě takzvaných pre-rollů, tedy ještě před začátkem klipu. Sociální síť neoznámila, koho z tvůrců do programu zahrne. Na svém blogu o nich mluví obecně jako o těch nejlepších na světě, aby měli zadavatelé jistotu, že se jejich sdělení objeví vedle co možná nejžádanějšího videoobsahu.

Představu o potenciálu chystaného monetizačního programu si ale šlo částečně získat na základě dění v minulém měsíci. Jeden z nejslavnějších youtuberů známý pod přezdívkou MrBeast zkusil na X nahrát své starší video plné záběrů supersportovních aut check, aby zjistil, kolik by mu mohla jeho tvorba na Muskově síti vynést. Byl to experiment jak pro youtubera, respektive „xkaře“, tak i pro zadavatele. Pokus MrBeasta měl zároveň otestovat možnosti prodeje reklamy, které má zavést právě nová funkce Creator Targeting. Díky tomu si tvůrce s civilním jménem James Donaldson přišel přes X na provizích z inzerce na více než čtvrt milionu dolarů (šest milionů korun) – příjmy mu plynuly také z podílů z reklamy, která se zobrazovala u komentářů check pod jeho příspěvkem. Takovou částku se mu podařilo vydělat jen tím, že na X nahrál klip původně už před několika měsíci publikovaný na YouTube.

„Ale v tomhle případě může zdání poněkud klamat. Zadavatelé si všimli, jak velká pozornosti se videu dostává, a tak podle toho skupovali obklopující reklamu (domnívám se). Čili můj výdělek přepočtený na jedno zhlédnutí je nejspíš vyšší, než jakého byste mohli normálně dosáhnout,“ vysvětloval okolnosti svého finančního úspěchu na X Donaldson. Jeho klip nicméně zaujal ještě dalšími čísly.

Zatímco pět měsíců starý originál na YouTube dosud zaznamenal kolem 234 milionů zhlédnutí, stejné video umístěné před měsícem na X u sebe nese číslovku 180 milionů zobrazení. Část uživatelů sociální sítě ale upozorňuje na zdánlivý, ale o to důležitější detail, že v této souvislosti se o „zobrazení“ a „zhlédnutí“ rozhodně nedá mluvit jako o synonymech. Algoritmy Muskovy sítě totiž na základě doporučování obsahu přehrávají videa na timeline některých uživatelů bez toho, aby si jejich spuštění vyžádali a kliknuli na tlačítko „přehrát“. Tuhle praxi část komunity na X kritizovala hlavně poté, co loni tato síť navázala exkluzivní spolupráci s bývalým moderátorem americké televizní stanice Fox Tuckerem Carlsonem, který je pro mnohé diváky kontroverzní osobností. Tím spíše po té, co nedávno zveřejnil na X svůj rozhovor s ruským prezidentem Putinem, kde ho nechal bez zásadní oponentury prohlašovat smyšlenky o historickém nároku Kremlu na ukrajinská území. Zároveň to ale může být i zdrojem motivace pro zadavatele reklamy využívat nových možností kontroly nad umístěním své inzerce, aby se třeba neplánovaně nevyskytla vedle dalších podobných interview.

-riv-