Signal Festival: Sponzory bereme vždy jako kreativní výzvu

úterý, 16. dubna 2024, 13:10 Marketing Kateřina Straková

Partnery dlouhodobě propojujeme s programem, obsahem a sdělením festivalu, říká Jakub Zeman, Chief Operating Officer Signal Festivalu.

Jakub Zeman, Chief Operating Officer Signal Festivalu, zdroj: Signal Festival

Jakub Zeman, Chief Operating Officer Signal Festivalu, zdroj: Signal Festival

Signal Festival pořádá letos svůj 12. ročník, který kromě digitálních, vizuálních a světelných uměleckých instalací nově přinese i dvoudenní odbornou konferenci. „Chceme program posunout více směrem ke vzdělávání, spolupracovat s odborníky a připravit pro ně zajímavý program zaměřený na kreativitu, inovace a technologie,“ popisuje Jakub Zeman, Chief Operating Officer Signal Festivalu, a dodává, že kromě toho se budou moci tento rok návštěvníci těšit i na novou mimořádnou lokalitu, zajímavé umělce a silný program.

Festival dlouhodobě staví na partnerství, které však nespočívá jen v prezentaci loga. „Sponzory bereme vždy jako kreativní výzvu a v 90 % stojíme za jejich obsahem my,“ přibližuje Jakub Zeman. Buď festivalový tým připravuje instalaci od začátku do konce, jako je tomu například v případě značky Mercedes-Benz či Playstation, nebo se na přípravách aktivně podílí. Cest pro partnerství je mnoho. Nadace PPF tak například podporuje zahraniční spolupráce, Pražská plynárenská zase mladé umělce na vysokých školách.

V marketingu se zaměřuje Signal Festival zejména na silný obsah. „Velkou výhodou je naše PR, které se nám daří mít silné i v době, kdy jsou kulturní rubriky v médiích obecně redukovány,“ vysvětluje Zeman s tím, že součástí mediamixu jsou také dlouhodobá mediální partnerství, sociální sítě nebo mobilní aplikace.

Více o festivalu, jeho přístupu ke sponzoringu a marketingu se můžete dočíst v našem rozhovoru.

Máte za sebou 11 let festivalu. Kam se vám podařilo festival za tu dobu dostat a kam chcete v následujících letech posunout?

Za první dekádu se nám podařilo naši značku velmi silně etablovat. Signal Festival má již zavedené jméno, festival každoročně navštíví stovky tisíc diváků, Signal je lovebrand. Rovněž máme silné renomé za hranicemi i u našich partnerů. V neposlední řadě se nám daří navazovat spolupráci také se zavedenými kulturními institucemi, jako je Galerie hl. m. Prahy, Kunsthalle nebo Národní divadlo a nespočet dalších. Vyprodukovali jsme přes 80 nových uměleckých děl a vyvážíme české umělce do zahraničí.

I přesto ale neusínáme na vavřínech a snažíme se naši značku posouvat dál. Letos plánujeme v rámci festivalu uspořádat poprvé také konferenci. Chceme program posunout více směrem ke vzdělávání, spolupracovat s odborníky a připravit pro ně zajímavý program zaměřený na kreativitu, inovace a technologie. Připravujeme konferenci plnou přednášek, setkávání a předání znalostí.

Koho přesně chcete na konferenci přilákat?  

Signal má jedinečné postavení nejen u nás, ale i ve světě. Naším tématem je propojení umění, byznysu a technologií, a proto bychom chtěli, aby se na ní potkali digitální umělci, designéři, vývojáři, studenti, ale i zástupci podnikatelské sféry a manažeři z oblasti technologií a inovací.

Značku Signal Festival tedy chcete více posunout k edukaci?

Nejenom. Chceme se posouvat i tím, že budeme na festival vozit čím dál lepší umělce, připravovat stále odvážnější projekty a také bychom rádi časem měli vlastní permanentní prostor.

Plánujete i nějakou extenzi festivalu, něco typu Variací, které dělá karlovarský festival na podzim?  

Během roku už děláme pop-up eventy. Před vánočními svátky jsme například ve spolupráci s Galerií hl. m. Prahy připravili dvoudenní projekt, v němž jsme v Trojském zámku umístili pět uměleckých instalací, kterými jsme prostor oživili a není to jediná akce. Zároveň se nebráníme tomu vymýšlet aktivity s partnery nad rámec našeho kurátorského tématu daného ročníku.

Hlavním formátem našeho marketingu je silný obsah, s nímž se snažíme pracovat.

Jakub Zeman

Na co spoléháte v marketingu? Jaké mediatypy jsou pro vás stěžejní? Plánujete nějaké nové?

Hlavním formátem našeho marketingu je silný obsah, s nímž se snažíme pracovat. Pro letošní ročník se nám podařilo získat mimořádnou lokalitu, na které jsme poměrně dlouho pracovali, na tom pak stavíme. 

Co se týče mediatypů, pracujeme s dobře složeným marketingovým mixem. Velkou výhodou je naše PR, které se nám daří mít silné i v době, kdy jsou kulturní rubriky v médiích obecně redukovány. Pomáhá nám, že náš festival je nejen o kultuře, ale i o veřejném prostoru a dokáže přilákat velké množství diváků. Do každého ročníku se navíc snažíme přinášet i společenská témata, která zrovna rezonují a potkávají se s našimi hodnotami. Příkladem z posledních let můžou být projekty Maxima Velčovského nebo Kateřiny Šedé.

Rovněž stavíme na dlouhodobých mediálních partnerstvích, sociálních sítích a také mobilní aplikaci, kterou si každoročně na festival stáhne přes 50 tisíc lidí. Pro nás je to zajímavý marketingový kanál, který nám umožňuje s lidmi komunikovat napřímo v průběhu festivalu. 

Na sociální sítě kladete velký důraz. Dokonce jste za obsah, který na ně dávat, byli i několikrát oceněni na oborových soutěžích, jako je Fénix content marketing. Která síť je pro vás prioritou?  

Ze sociálních sítí je pro nás samozřejmě stěžejní Instagram, zejména v období festivalu je to nejlepší kanál, jak předat některé informace, ale i emoce. Facebook neopouštíme, ale že bychom se o něm bavili v kanceláři u snídaně to ne. Rozvíjíme i TikTok, pro který děláme exkluzivní obsah během festivalu. Chceme tak komunikovat směrem k mladé generaci. 

Součástí podpory Signal Festivalu jsou i partnerství se zadavateli, kteří představí své vlastní světelné či audiovizuální instalace. Loni tak například Siemens podpořil své kávovary. Jak takové partnerství probíhá? Jak jste zadavatelům při přípravě instalace nápomocni?  

Sponzory bereme vždy jako kreativní výzvu a v 90 % stojíme za jejich obsahem my. Na zmíněnou instalaci značky Siemens, s níž jsme loni spolupracovali poprvé, se na přípravách podílely celkem tři subjekty – kromě nás ještě agentura Innovate, jež pro Siemens realizuje kampaně, a umělec Alex Jan Jindrák. Alex připravil koncept instalace a naší rolí bylo umělecké dílo v rámci festivalu usadit, vybrat pro něj vhodnou lokaci a pomoci jej technologicky zrealizovat. Je zajímavé, že říkám umělecké dílo, ale zde byla aktivace značky opravdu cestou uměleckého díla. 

Pak máme partnery, za jejichž instalací stojíme my. Pečlivě vybíráme umělce, s nímž intenzivně brainstormujeme, a celou aktivaci připravíme na míru. Mezi ně se řadí například Mercedes-Benz nebo Playstation, pro který jsme vytvořili mimo jiné videomapping, jenž byl součástí globálního launche Playstation 5.

Cest pro partnerství je mnoho. Nadace PPF nám pomáhá se zahraničním programem a podporuje to, že do České republiky můžeme přivézt zahraniční umělce, například Refika Anadola a další. Díky tomu Signal Festival dodává zásadní inspirační impulz i lokální umělecké scéně. S Pražskou plynárenskou zase podporujeme mladé umělce prostřednictvím ceny Neon, jež oceňuje zajímavá digitální díla na vysokých školách.

Partnery dlouhodobě propojujeme s programem, obsahem a sdělením festivalu. Snažíme se je prezentovat na Signalu jinak. Zabírá nám to hodně času, ale benefity jsou na konci té cesty na straně partnerů i diváků a pak nás to baví. 

Audiovizuální instalace Siemens EQube prezentující kávovary, zdroj: Signal Festival

Siemens

Interaktivní hra pro Mercedes-Benz v roce 2022, kdy lidé posílali přes mobil automobily Mercedes-Benz na fasádu kostela, zdroj: Signal Festival.

Interaktivní hra pro Mercedes-Benz v roce 2022, kdy lidé posílali přes mobil automobily Mercedes-Benz na fasádu kostela, zdroj: Signal Festival.

Kolik takových partnerů potřebujete? Kdo s vámi spolupracuje dlouhodobě?  

Musím říct, že máme skvělá partnerství a velice si jich vážíme. Dlouhodobě spolupracujeme s Kooperativou, Mercedes-Benz, ČEZem, Nadací PPF, Pražskou plynárenskou a Playstationem. I nadále ale hledáme partnery nové. Každý rok si stanovujeme cíle, co se rozpočtu a programu týče, a samozřejmě máme neustále ambice náš festival rozšiřovat. Primárně hledáme značky, které mají podobné DNA a zajímají se o inovace, technologie a kreativitu.

Signal je jednou z nejnavštěvovanějších kulturních událostí u nás. I tak si ale vážíme každého diváka, který na festival přijde.

Jakub Zeman

Ovlivnila pandemie a následující ekonomická krize přístup zadavatelů k podpoře festivalu?

Pandemie byla extrémně složitá, ale přišli jsme s novými formáty, přizpůsobili jsme se. Myslím, že jsme z ní odešli posíleni zkušenostmi a schopností dělat rychle změny. Naši partneři nás během pandemie podpořili. Mám pocit, že celý segment je více dynamický, ale to platí napříč byznysem.

Pozorujete i změny v chování návštěvníků? Změnili se v posledních letech jejich zájmy, postoje či požadavky?  

Signal je jednou z nejnavštěvovanějších kulturních událostí u nás. I tak si ale vážíme každého diváka, který na festival přijde. Zásadní změny vidíme u platících návštěvníků. Vstupenky do galerijní zóny, kterou se snažíme rozvíjet, nakupují lidé na poslední chvíli. Značné množství prodejů je tak realizováno až v průběhu festivalu. Rozhodování je mnohem spontánnější než dřív a s tím pracujeme. Řešíme segmentaci vstupenek a hodláme galerijní zónu tam, kde nám to prostor umožní, zvětšovat a zlepšovat.

Uvažujete i o nějaké variantě programu jen pro děti?  

Máme v šuplíku projekt samostatné dětské výstavy, takového Signal Festivalu pro děti. Ale již nyní realizujeme tzv. Signal Playground, projekt v rámci festivalu, který je určen dětským návštěvníkům. Loni jsme připravili ve spolupráci se studiem 3dsense skvělou instalaci v Paláci Hybernská, jež byla otevřena během celého dne. Fungovalo to velmi pěkně. Novou instalaci pro děti vyvíjíme i na letošní ročník.

Co chystáte letos ještě za novinky?  

Myslím, že letos jich bude opravdu hodně, ale nechte se trochu překvapit. Konference je jedna z nich a ty další Vám povíme během léta.

Jakub Zeman, Chief Operating Officer Signal festivalu 

Na pozici Chief Operating Officer Signal Festivalu působí od roku 2022, předtím v něm přes tři roky vedl marketing. Dříve řídil marketing Radia Wave, zkušenosti má také z produkce v Aerofilms. Stojí za založením organizace Polygonu, jež se zaměřuje na techno a elektronickou hudbu.