Snapchat dohání Facebook počtem „zhlédnutých“ videí

pátek, 22. ledna 2016, 12:31 Internet & Mobil MediaGuru

Uživatelé Snapchatu denně zhlédnou sedm miliard videí. V počítání těchto údajů se ale sítě liší.

Podle zdrojů agentury Bloomberg dosáhl počet zhlédnutých videí v mobilní aplikaci Snapchat sedmi miliard za den. Tento údaj tak pokračuje v rychlém růstu – v listopadu Financial Times informovaly o šesti miliardách zhlédnutí. Tehdy firma tuto informaci bez dalšího komentáře potvrdila. Pro zapírání takto skvělých čísel ostatně nemá důvod a daný výsledek snese dokonce srovnání s Facebookem, který pravidelně používá přibližně desetkrát více lidí (přes jednu miliardu) a za třetí kvartál loňského roku hlásí osm miliard zhlédnutí za den.

Snapchatu k růstu popularity multimediálního obsahu pomáhá nová funkce Stories umožňující nahrávat krátká videa, která na rozdíl od běžných zpráv „zmizí” až za 24 hodin. Videoobsah tvořený samotnou komunitou by měl ještě navíc obohatit sekci Live Stories, která nabídne zpravodajský obsah a mnoho příležitostí pro zadavatele k umístění (video)reklamy. Ti by se ale měli nejprve pečlivě seznámit s metodikou měření počtu zhlédnutí, protože ač se v těchto údajích Snapchat Facebooku údajně rychle přibližuje, obě firmy je vyhodnocují rozdílně. Nutnou obezřetnost naznačuje ve vztahu ke Snapchatu již samotný údaj sedmi miliard zhlédnutí denně v případě aplikace, jejíž počet každodenních uživatelů loni těsně přesáhl sto milionů. V průměru tak na každého uživatele "vychází" zhruba sedmdesát klipů za 24 hodin. Aby se ale započítal jako zhlédnutý, lidé z něj nemusí prakticky vidět ani sekundu – stačí, aby se zobrazil v režimu full-screen na obrazovce chytrého mobilního telefonu, pro něž je ostatně aplikace určena. Uživatel tak může videosekvencemi "listovat" podobně rychle jako třeba digitálním fotoalbem, ale přitom stále navyšovat počty zhlédnutí daných videí.

Možné výhrady proti statistikám přehrání lze ale mít i v případě Facebooku, kde se nahrávky spouští automaticky v okamžiku, kdy jsou na obrazovce plně viditelné (v případě mobilních zařízení tehdy, když zabírají polovinu plochy). Proti tomu ale někteří inzerenti protestovali, proto se Facebook rozhodl nabídnout alternativní způsob účtování si peněz za videoreklamu. Zadavatelé dostali v létě možnost platit teprve tehdy, pokud ji uživatelé této sociální sítě vidí alespoň deset vteřin.

Není nakonec vyloučeno, že se podobným směrem nakonec vydá i Snapchat. Podle informací serveru AdAge chtějí vývojáři nabídnout firmám nové analytické nástroje, kterými by mohly ověřit, zda a jak dlouho uživatelé jejich reklamu vůbec sledují. Bez ohledu na pochyby o způsobu počítání zhlédnutí videa je ale trend v jeho popularitě znatelný. Podle stejných kritérií totiž ještě loni na jaře videa na Snapchatu vykazovala o pět miliard „zhlédnutí" za den méně.

-jav-