Velikonoce jsou jednou z hlavních sezón pro retail
Během velikonočního týdne si Češi dopřejí o pětinu více než během průměrného týdne v roce.

Velikonoce patří spolu s Vánoci k hlavním sezónám maloobchodu, kdy je možné pozorovat zvýšené výdaje domácností za rychloobrátkové zboží. Během velikonočního týdne si Češi dopřejí o pětinu více než během průměrného týdne v roce. Nejvyšší nárůst zažívá kategorie cukrovinek, kde si velikonoční sladkosti jen v loňském roce zakoupily více než tři pětiny českých domácností. Každý kupující v průměru utratil více než 140 korun a v průměru za měsíc stihnul každý nakoupit něco z tohoto sortimentu více než dvakrát. Pro obchodníky to představuje takřka 6,3 milionu nákupních příležitostí, při kterých mohou kupující oslovit svou nabídkou. Vyplývá to z výzkumu agentury GfK.
Sladkosti jsou totiž vedle kraslic nedílnou součástí velikonoční výslužky. Dospělí si na zdraví připijí alkoholem, něco ostřejšího si dají podle průzkumu společnosti Stock-Plzeň až dvě třetiny plnoletých koledníků. Nejčastěji se napijí rumu (29,2 %), vodky (23,2 %) a hořkobylinných likérů (15,1 %). Zejména na Moravě je oblíbená také pálenka.
Před Velikonocemi se však nenakupují jen cukrovinky a alkoholické nápoje. Do košíku se dává také maso, majonézy a tatarské omáčky, prostředky na pečení, džemy a sladké pomazánky, máslo, margaríny, vejce či slané pochutiny. Samozřejmě nechybí ani vajíčka a typické masné výrobky, například velikonoční šunka. Vyšší zastoupení v nákupních košících si najde i speciální velikonoční pečivo, jako je mazanec či velikonoční beránek. Na své si přijdou i firmy dodávající čisticí prostředky, protože před příchodem koledníků se musí pořádně poklidit.
Podle GfK nejvíce v průměru utratí rodiny s malými dětmi. Naopak nejnižší částku za velikonoční cukrovinky vydají domácnosti s teenagery. Z pohledu jednotlivých regionů České republiky sáhnou nejhlouběji do peněženky v Moravskoslezském regionu, naopak nejméně v průměru utratí kupující ze severu Čech. Intenzita nakupování je nadprůměrná v malých i velkých sídlech. Čím menší je město, tím intenzivnější jsou nákupy v tomto svátečním období při srovnání s průměrem.
Z nákupních míst jasně dominují hypermarkety, které v roce 2016 zachytily více než polovinu výdajů kupujících na velikonoční sladkosti. Následují diskonty a supermarkety a o zbytek se dělí malé obchody a ostatní nákupní místa.
Jelikož čeští zákazníci mají často možnost nakoupit zboží v akci, přirozeně se to týká také sezónních sladkostí. V březnu 2016 připadly na akční nákupy velikonočních sladkostí zhruba 2/5 výdajů. Naopak v dubnu, kdy již toto zboží rychle ztrácí svou relevanci, se podíl akčních výdajů vyšplhal až k 80 %.
Z komunikačního hlediska se na Velikonoce zaměřují zejména obchodní řetězce – do velikonoční kampaně například investuje Tesco či Albert, velikonoční nabídku své prémiové privátní značky Deluxe podporuje Lidl. Z cukrovinek na Velikonocích staví například značka Milka.
-stk-