Billboardy zmizí od dálnic i přes nesouhlas majitelů

středa, 26. července 2017, 07:00 Outdoor MediaGuru

Provozovatelé outdooru musí od září odstranit plochy od dálnic a silnic první třídy.

Od 1. září 2017 mají na základě novely zákona o pozemních komunikacích zmizet billboardy u dálnic a silnic první třídy. Provozovatelé venkovních ploch novelu zákona respektují, přestože s její úpravou nesouhlasí. Na úterní diskusi Hospodářské komory ČR to uvedl Marek Pavlas, prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy.

Nařízení se dotkne zhruba tří tisíc nosičů, u jiných typů komunikací než u dálnic a silnic první třídy jsou nosiče povolené. Svaz provozovatelů venkovní reklamy je podle slov Marka Pavlase, který je zároveň CEO společnosti BigMedia (skupina BigBoard Praha), pro regulaci venkovní reklamy, ale ne pro její likvidaci.

Za nezdařilou regulaci označil Pavlas právě novelu zákona o pozemních komunikacích. "Jsme pro regulaci venkovní reklamy v místě zvýšené nehodovosti, stejně jako v místech nadměrného výskytu nosičů, nebo tam, kde hyzdí krajinu. Souhlasíme také s tím, aby nosiče zčásti obsahovaly povinný dopravně informační obsah. Nesouhlasíme ale s tím, že se plochy mají odstraňovat bez posouzení konkrétního místa,“ shrnul hlavní výtky Pavlas. Uvedl zároveň, že venkovní reklama není bez regulace, podléhá stavebnímu zákonu a právě zákonu o pozemních komunikacích. "Stavební úřad nemusí výstavbu billboardu povolit. Víc nás trápí nevymáhání zákona, tj. existence billboardů bez stavebních povolení," dodal.

Přestože outdoorové firmy jsou připraveny zákon respektovat a nebudou údajně činit nelegální kroky, Pavlas připomněl, že společnost ACE Media nevylučuje arbitráž proti českému státu o stovky milionů korun. ACE Media už před lety oznámila, že může jít o částku překračující 20 mil. USD (cca 500 mil. Kč).

Svaz argumentuje také tím, že žádná ze studií jednoznačně neprokazuje, že odstranění billboardů povede k nižší nehodovosti. Podobný názor zastává i dopravní psycholog Michal Walter. Billboardy dodržující pravidla mají podle něho malý vliv na pozornost řidičů, za rušivější faktory označuje komunikaci se spolucestujícími nebo manipulaci s mobilními telefony.

Na negativním dopadu reklam u rychlostních silnic ale ministerstvo dopravy trvá. "Silnice má být bezpečná, což znamená také s dobrým rozhledem, a ne zaplavená stovkami reklam, které rozptylují pozornost řidičů a náraz do nich je většinou smrtelný. Jde nám o bezpečnost na našich silnicích, argumenty billboardové lobby odmítáme," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Odstraněním billboardů od dálnic se Česko zařadí mezi země, jako jsou Německo, Belgie, Dánsko či Španělsko, dodal.

Svaz provozovatelů venkovní reklamy chce nadále se státní správou a zákonodárci o podobě regulace venkovní reklamy diskutovat. Bude usilovat i o to, aby se prostředí v outdooru znovu liberalizovalo.

Trh venkovní reklamy je v čistých investicích odhadován na 2,5 mld. Kč ročně. V mediamixu zadavatelů má na českém trhu asi 6% podíl. Na tvorbě HDP se má podílet pěti procenty. Celkem je v Česku cca 25 tisíc venkovních ploch. Z údajů Svazu provozovatelů venkovní reklamy vyplývá, že z pronájmu pozemků činí roční podpora pro obce a města asi 114 mil. Kč ročně.

Zákaz reklamních poutačů v ochranném pásmu u dálnic a silnic I. třídy vyplývá z novely zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2012. U dálnic stanoví zákaz stavby poutačů do vzdálenosti 200 metrů. Kvůli obavě z možných sporů s provozovateli venkovní reklamy ponechala novela pětileté období, po které mohou u českých silnic billboardy zůstat.

-mav-