Regulace OOH: Dálnice lemují billboardy s vlajkou

pondělí, 28. srpna 2017, 13:08 Outdoor MediaGuru

Dálnice lemují billboardy s českými vlajkami, jde o reakci provozovatelů billboardů na regulaci.

Na billboardech u českých dálnic se přes víkend objevily státní vlajky České republiky. Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR), který sdružuje více než dvě třetiny majitelů dotčených ploch, chce tímto upozornit na to, že zákonné úpravy, které nově zakazují umisťování reklamních nosičů ve vzdálenosti až 250 metrů od vozovky, považuje za nesmyslné.

Například na dálnici D1 se symbol státní vlajky objevuje na nosičích společnosti Czech Outdoor (součást skupiny BigMedia). Většina ploch (ne všechny) u této dálnice je tak už přelepená symbolem státní vlajky.

Reklamní plochy na D1, foto: MediaGuru.cz
Reklamní plochy na D1, foto: MediaGuru.cz

„Postup státu, který na jedné straně smlouvami, povoleními a licencemi umožňuje provozovatelům venkovní reklamy legální podnikání, a nyní, přestože jsou tyto smlouvy, povolení a licence stále platné, jim toto podnikání bez náhrady zakazuje, je faktickým vyvlastněním,” zdůvodnil  Marek Pavlas, prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy.

Svazu provozovatelů venkovní reklamy už dříve uvedl, že problémem reklamy u dálnic jsou podle jeho názoru především nelegální stavby a různé nosiče, které neměly vzniknout. „Tyto stavby navíc nejsou vybaveny povinnými bezpečnostními prvky. Stát mohl a měl důsledně trvat na odstraňování takto závadných ploch, nikdy to ale účinně nedělal, ačkoli k tomu měl vždy v minulosti dostatek zákonných prostředků. Namísto důsledné regulace a jejího vymáhání se stát nyní vydal restriktivní cestou plošného zákazu, která postihuje poctivé podnikatelské subjekty respektující zákon,“ myslí si.

Podle Svazu provozovatelů venkovní reklamy by mělo od dálnic a silnic první třídy k 1.9. 2017 postupně zmizet na tři tisíce billboardů ze zhruba 25 000, které jsou v Česku. Zákaz, který ministerstvo dopravy dlouhodobě obhajuje potřebou zvyšování bezpečnosti na silnicích, se ale netýká poutačů, které jsou postavené v zastavených územích. Reklamy ve městech a obcích, i když jsou v okolí komunikací, tak i nadále zůstanou. Podle zjištění ÚAMK je u českých dálnic 875 billboardů, které budou muset majitelé do pátku odstranit.

Kvůli zákazu billboardů u dálnic a silnic první třídy se skupina 17 senátorů obrátila v pondělí 28. srpna na Ústavní soud (ÚS). Navrhuje zrušit část novely zákona o pozemních komunikacích. Za senátory jedná Václav Chaloupek (Občané patrioti), návrh na zrušení části zákona si podle ČTK nechali zpracovat od advokáta a bývalého ústavního soudce Stanislava Balíka. Právní úprava podle nich porušuje principy právní jistoty a zákaz retroaktivity, dále zasahuje do práva na podnikání a ocitá se v rozporu s mezinárodní ochranou investic.

-mav-