Z online prodejců potravin na trhu stále vede iTesco

pátek, 14. července 2017, 08:15 Aktuality, Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Nabídka online nákupu čerstvých potravin v Česku funguje přibližně pět let. Od té doby přibývá počet prodejců i počet regionů, kde je služba dostupná, a spolu s tím se zvyšuje počet lidí, kteří si takovou službu vyzkoušeli. Mezi hlavní hráče patří iTesco.cz, Rohlik.cz a Košík.cz.

Doplnit domácí zásoby potravin přes internetovou objednávku už si někdy v minulosti zkusilo podle výzkumu agentury InsightLab 24 % lidí. Pro každého desátého zákazníka je to pravidelný způsob nákupu. Potraviny takový zákazník nakupuje jednou měsíčně nebo častěji.

Pokud jde o znalost jednotlivých obchodů. Nejčastěji si lidé vybaví iTesco (68 %), Rohlik.cz (60 %) a Košík.cz (48 %). Další prodejci následují s velkým odstupem. Mezi lidmi, kteří již mají osobní zkušenost s online nákupem potravin, vede iTesco jednoznačně. Jmenuje ho 83 % lidí, Rohlik.cz 63 % a s malým odstupem Košík.cz 60 %. Nejčastěji zákazníci pro nákup zavítají na iTesco. Tam nejčastěji nakupuje 55 %. Druhým nejčastěji voleným obchodem je Rohlik.cz, který volí 12 % lidí. A 10 % lidí nejčastěji nakoupí na Košík.cz. V důsledku změn, oznámených v minulém týdnu, se však situace může změnit – Košík.cz dokončuje jednání o vstupu pod křídla Mall Group, který na poli online potravin provozuje Kolonial.cz, seskupením těchto dvou hráčů může vzniknout vedoucí hráč na trhu.

insightlab_studie_nakupovani_potravin_online_li
Infografika k nakupování online potraviny (kliknutím na obrázek zvětšíte)

Každý desátý zákazník nakupuje potraviny online pravidelně, a to jednou měsíčně nebo častěji. Více zkušeností s online nákupem potravin mají ženy. Objednávku přes internet v minulosti vyzkoušelo už 27 % z nich. 11 % žen nakupuje pravidelně.

Nepřekvapí skutečnost, že online potravinové nákupy vedou mezi mladšími ročníky.  Zkušenost roste s klesajícím věkem. Zatímco u lidí ve věku 18–24 let má zkušenost s takovým nákupem 35 %, u starších lidí (65 let a více) službu vyzkoušelo jen 7 % z nich.

Více zákazníků je mezi lidmi s vyšším vzděláním. Podobu domácnosti, která online nákupy potravin využívá, nijak výrazně neovlivňuje její složení. Frekvence online objednávek potravin je podobná u single domácností i u rodin s dětmi.

Málo se nakupuje v domácnostech s nižším příjmem. Od příjmu (přibližně 30 000 Kč čistý měsíční příjem domácnosti) už velké rozdíly ve zvyklostech online nakupování potraviny nenastávají. A frekvence nákupů je podobná.

Rozšíření služby je samozřejmě dáno její dostupností. Nejvíce zákazníků je v Praze a Středočeském kraji. Nejméně je služba využívaná na Vysočině a v kraji Olomouckém. Obecně ji využívají lidé buď ve velkých městech nad 100 000 obyvatel anebo malých obcí do 2 000 obyvatel.

Výzkum InsightLab probíhal na jaře 2017 na reprezentativním výběrovém souboru internetové populace starší 15 let. Do výzkumu bylo kvótním výběrem zahrnuto 500 respondentů.

-stk-