Rada pro reklamu označila dvě reklamy za neetické

pátek, 03. června 2011, 15:04 Aktuality MediaGuru

Arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR) označila za neetické dvě reklamy, ve kterých je podle názoru jejích členů nevhodným způsobem použit motiv sexu či spoře oděné ženy. ČTK dnes informaci získala na internetových stránkách Rady pro reklamu, které si na tyto reklamy stěžovali lidé. Sexistická reklama je v Česku poměrně častá a na její nadměrné používání už třetím rokem upozorňují organizátoři soutěže Sexistické prasátečko.

Jako neetickou arbitrážní komise vyhodnotila reklamu firmy EXCEL MIX CZ, která dodává stavební chemii používanou při zateplování domů. Na jejích billboardech je zobrazení muže a ženy při pohlavním aktu doplněno sloganem "Jednoduchá aplikace - vynikající výsledek".

Billboard firmy EXCEL MIX CZ podle komise odporuje kodexu reklamy, podle kterého reklama nesmí hrubým způsobem porušovat normy slušnosti a mravnosti. "V případě stížností napadené reklamy je použitý motiv prvoplánový, a to nikterak nahodile," stojí v rozhodnutí arbitrážní komise.

Sexuální motiv podle komise navíc nemá žádnou zjevnou souvislost s propagovaným produktem a sexuální aspekt je využíván zcela bez zábran. "Arbitrážní komise pozitivně vnímá prohlášení zadavatele o tom, že nehodlá ve své komerční komunikaci pokračovat způsobem, který by nevyhovoval zákonným, či etickým požadavkům," podotkla komise.

Další stížnost se týkala billboardu společnosti Q8 obchodní servis, která dodává stavební lešení. V reklamě bylo zobrazeno ženské tělo ve spodním prádle a slogan "Postavíme vám ho všude". "Podle stěžovatele reklama snižuje důstojnost žen, je vulgární a sexistická. Vyobrazení spoře oděné ženy je zneužito k upoutání pozornosti, a to bez věcné souvislosti k produktům a službám, které zadavatel poskytuje," uvedla komise.

Také tato reklama na lešení podle arbitrážní komise odporuje tuzemskému kodexu reklamy a ohrožuje slušnost a dobré jméno reklamy. Její zadavatel se rozhodl kritizovanou kampaň ukončit.

Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu. RPR ale nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení.

Sexistické reklamy se podle odborníků vyznačují stereotypním zobrazováním pohlaví v reklamě. V českém prostředí jsou touto skupinou nejčastěji ženy. Reklamy často využívají zobrazení sexualizovaného těla bez souvislosti s propagovaným výrobkem. Časté je rovněž využití zjednodušujících představ o ženách nebo mužích - ženy jsou spojovány s praním prádla, muži s opravou domu a podobně.

Anticenu Sexistické prasátečko udělovanou za necitlivé zobrazení ženy v reklamě loni získala reklama firmy S&Ř, CH Kovo, která se zabývá řezáním, vysekáváním a ohýbáním plechu. Fotku téměř svlečené ženy doplňuje text "Přeřízneme, ohneme vše dle Vašeho přání". Na druhé místo zařadila veřejnost reklamní billboard firmy Pila Pasák s motivem ženy s vystrčeným pozadím a heslem "Na to si musíte sáhnout" a na třetí místo leták firmy Spilka interiéry, která vyzývá k vyhození staré a pořízení nové - ne, jak by obrázek napovídal - ženy, ale skříně.

-čtk-