Sněmovna rozhodne, jak naloží s vysíláním reklamy na ČT

úterý, 12. července 2011, 06:48 Aktuality MediaGuru

Sněmovna by na své mimořádné schůzi v příštím týdnu měla rozhodnout, jak naloží s vysíláním reklamy ve veřejnoprávní České televizi. Poslanci by měli v závěrečném čtení schvalovat příslušnou senátní novelu zákona o ČT. Podle komplexního pozměňovacího návrhu, který mají poslanci na stole, by reklama zůstala jen na programech ČT2 a ČT4.

Návrh počítá s tím, že každé čtvrtletí by ČT odváděla peníze z reklamy vysílané na ČT2 Státnímu fondu kultury ČR. Peníze z reklam na sportovním kanálu ČT4 by musela využít na výrobu pořadů se sportovní tematikou. Limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má zůstat na dosavadních 0,5 procenta denního vysílacího času.
 
Upravená novela počítá i s tím, že na ČT1, případně zpravodajském kanálu ČT24, by se reklama mohla objevit jen v rámci vysílání kulturní či sportovní akce, pokud by to byla nezbytná podmínka k získání práv pro její odvysílání. Obchodní sdělení by se vůbec neměla objevovat na internetových stránkách veřejnoprávní televize a ČT by také nesměla vysílat teleshopping.

Vysílání reklamy v ČT mělo původně zcela skončit letos 11. listopadu. Tento den zákon určil jako datum završení televizní digitalizace. Právě na ni šla část výnosů z reklamy v České televizi.

Senátní novela zprvu předpokládala, že reklama bude v ČT zachována kvůli financování fondu kultury a Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie. Proti se ale postavily obě největší české komerční televize, Nova a Prima. Ministr kultury Jiří Besser (za TOP 09) s nimi výměnou za úbytek reklamy v ČT vyjednal výši jejich příspěvku na financování české filmové tvorby. Nova, Prima a TV Barrandov by podle novely měly odvádět fondu kinematografie dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy.

To se ale nelíbí TV Barrandov. Její generální ředitelka Janka Vozárová před týdnem řekla, že dvouprocentní odvod je pro ni diskriminační a mohl by ohrozit rozvoj této televize, která na trhu působí teprve tři roky. Chtěla by proto dostat do zákona pro svoji televizi výjimku. Ministr Besser reagoval, že je tímto požadavkem překvapen a bude o něm přemýšlet.

Zpravodaj k této novele Walter Bartoš (ODS) řekl ČTK, že s požadavkem TV Barrandov osobně problém nemá a považuje ho za oprávněný. Tato televize se ale podle něj měla ozvat dřív, v tom případě by se její požadavek do novely stihl zapracovat. Předpokládá tedy, že sněmovna novelu schválí a odešle do Senátu. Jedna z možností je, že by Senát novelu sněmovně vrátil s pozměňovacím návrhem. Sněmovna by pak o ní rozhodovala na některé další schůzi.

Proti snížení množství reklamy v České televizi se postavilo například České sdružení pro značkové výrobky (ČSZV). To sdružuje přes 40 firem, které patří v České republice k významným zadavatelům televizní reklamy. Jsou mezi nimi například společnosti Danone, Unilever či Henkel. Podle ČSZV by změny v limitech televizní reklamy na ČT mohly vést k tomu, že by televize Nova a Prima ovládly 95 procent reklamního trhu a mohly by zadavatelům reklamy diktovat své podmínky včetně cenových. "Na českém trhu je možné zachovat alespoň omezené podmínky pro obchodní konkurenci, pouze pokud bude nadále existovat dostatečně významná alternativa zmíněným dvěma komerčním televizním stanicím," uvedlo ČSZV.

Podle Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA) by nadvláda Novy a Primy mohla mít i negativní dopady na spotřebitele. Reklamní zadavatelé by totiž byli nuceni přenést očekávané vyšší ceny reklamy do zdražení zboží, předpověděla už dříve AČRA.

-čtk-