ČT plánovala vysílání reklamy až do 11.11.

středa, 19. října 2011, 10:58 TV MediaGuru

Česká televize plánovala vysílat reklamu až do 11. listopadu, řekl v Ostravě na jednání Rady ČT Petr Dvořák.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák dnes v Ostravě během zasedání Rady České televize řekl, že tak to bylo předjednáno se zákonodárci. Na případné porušení zákona upozornila vedení televize v těchto dnech Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Šéf Rady České televize (RČT) Milan Uhde zatím nechce stanovisko kolegů z jiné mediální rady komentovat a čeká na jejich písemné vyjádření.

Na to čeká i Dvořák. "Zatím jsme žádné informace neobdrželi. Už jsem ale zaúkoloval naše právní oddělení, aby se k tomu vyjádřilo. Nemáme v úmyslu porušovat zákon. Jednali jsme tak, jak jsme měli předjednáno se zákonodárci," řekl Dvořák.

Podle Dvořáka televize plánovala vysílání reklamy do 11. listopadu 2011, což by měl být také oficiální konec digitalizace televizního vysílání v Česku. Blíže se k tomu nechtěl vyjadřovat. "Musíme vyhodnotit situaci. Zatím není znám nějaký jiný termín ukončení vysílání reklamy," řekl.

S Dvořákovou verzí souhlasí podle serveru iDnes.cz i senátor Jiří Oberfalzer (ODS), který je předsedou senátní komise pro sdělovací prostředky a zároveň také spoluautorem změny zákona o ČT, jež televizi o reklamu připravila. "Reklama v ČT má skončit po 11. listopadu letošního roku. Tak byla stanovena pravidla už v roce 2007 takzvanou digitalizační novelou a tato podmínka je stále platná," řekl senátor. Výtku Rady pro rozhlasové a televizní vysílání považuje za nedorozumění.

Jeho stranický kolega, senátor Richard Svoboda, který je členem senátní mediální komise a zároveň spoluautorem novely zakazující reklamu na ČT1 a ČT24, má ale na věc jiný názor. "Předpokládám, že rada dbá na to, aby všechny zákonné předlohy vešly v platnost tak, jak je v nich napsáno," řekl iDNES.cz Svoboda. ČT má podle něj dostatek prostředků, aby případné výpadky z reklamy nahradila pro digitalizaci z jiných zdrojů.

K problematice se dnes nechtěl příliš vyjadřovat šéf Rady České televize Milan Uhde. "Generální ředitel Dvořák nás informoval, že právní oddělení televize má odlišný právní názor než Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Je nutné tyto názory sjednotit a pak rozhodnout," řekl Uhde. Nepředpokládá, že by televize takto postupovala záměrně. "Pokud se prokáže, že pochybila, tak určitě ne z nějakých zištných a trapných důvodů, ale proto, že si špatně vyložila zákon," řekl Uhde.

Váháním nad tím, zda ČT vysílá reklamu a zařazuje ji na své webové stránky v souladu se zákonem nebo ne, je překvapena společnost CET 21 provozující televizi Nova. "Společnost CET 21 zastává jednoznačné stanovisko, že reklama na kanálech ČT 1 a ČT 24 skončila se začátkem účinností novely zákona o České televizi a s překvapením sleduje diskusi, v níž někteří odborníci a dokonce i zákonodárci zpochybňují platné znění zákona o České televizi," uvedl za společnost Vladimír Mužík.

Podle stanoviska RRTV ČT reklamu nezákonně vysílá na kanálech ČT1 a ČT24 od 14. října, kdy podle rady pro vysílání nabyla účinnosti novela zákona, která omezuje reklamní vysílání ČT. Své stanovisko zaslala RRTV České televizi dnes. Poté, co si ČT stanovisko vyzvedne, bude mít tři dny na nápravu. "Potom se bude situace monitorovat a případně nad tím zasedne rada," řekla Kalistová.

Pokud se prosadí postoj RRTV, bude se zřejmě muset Česká televize nějak dohodnout se zadavateli reklamy, kteří již mají odvysílání spotů na ČT1 a ČT24 nasmlouvané. ČT zatím v této věci nechce poskytnout oficiální vyjádření s tím, že doposud rozhodnutí RRTV neobdržela písemně.