ATO nesouhlasí s návrhem zákona o hlasitosti reklamy

pátek, 24. února 2012, 00:03 Aktuality MediaGuru

Asociace televizních organizací (ATO) nedoporučuje přijetí novely zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, která by měla upravit snížení hlasitosti televizní reklamy, teleshoppingu a označení sponzora. Asociace ve svém stanovisku upozorňuje na technická úskalí i problém autorských práv. Otázku hlasitosti reklamního vysílání by asociace chtěla řešit pomocí samoregulace.  "V rámci ATO již delší dobu probíhají přípravné práce na řešení otázky hlasitosti jednotlivých částí vysílání v podobě samoregulace," uvádí ve svém stanovisku.

Stávající návrh zákona by podle ATO znamenal nutný zásah do zvukové složky pořadů a reklamních spotů, který by musel provést zvukový mistr. Provozovatelé vysílání ale do pořadů ani do reklamních spotů takto zasahovat nesmějí, protože jde o díla chráněná autorským zákonem. Ve velkém množství případů navíc takovéto změny nejsou technicky proveditelné, dodává ATO.

ATO dále upozorňuje, že zatím neexistuje návrh prováděcího předpisu, ačkoli jím mají být řešeny všechny důležité otázky. Nelze tedy odhadnout, kam by regulace způsobem, který vyplývá z navrhované novely, vedla. Pojem "zvuková intenzita" spadá do odlišné oblasti prostorové akustiky a nemá s danou problematikou žádnou souvislost, tvrdí asociace.

"Členy ATO mrzí, že nebyli přizváni k přípravám novely a nemohli zpracovatelům sdělit své stanovisko a nemohli se s nimi podělit o své znalosti a zkušenosti," stojí ve stanovisku asociace.

Problém lze podle ATO řešit jiným způsobem, a to přímo při výrobě daných pořadů. Reklama přestane být vnímána jako hlasitá, jsou-li předem stanoveny vhodné standardy pro míchání zvuku reklamních spotů. Tuto problematiku řeší doporučení vydané Evropskou vysílací unií (EBU).

Doporučení EBU k dosažení jednotné hlasitosti reklamy vyvěsila na web Česká televize. Standardy, které EBU definuje, ČT postupně zavede do vysílání a bude k tomu instalovat potřebné technické vybavení. Tím by měl být problém s hlasitostí reklamy a teleshoppingu formálně vyřešen, uvedl již dříve generální ředitel ČT Petr Dvořák. Podle něj mohou standardy využít i ostatní provozovatelé televizního vysílání.

-čtk-