Mediální investice na Slovensku podle monitoringu
Výdaje na reklamu na Slovensku loni stouply o sedm procent na bezmála 880 milionů eur (22 miliard korun). Tento nárůst nicméně smazal jen část propadu z roku 2010, kdy reklamní výdaje i kvůli změně metodiky klesly meziročně o téměř čtvrtinu. Vyplývá to z analýzy agentury TNS Slovakia, jejíž údaje vycházejí z oficiálních ceníků a nezahrnují různé slevy a bonusy.
"Nárůst výdajů do reklamy táhly především televize, které zaznamenaly meziroční nárůst o 18,2 procenta. Pozitivní vývoj zaznamenává poslední čtyři roky i kinoreklama," uvedla agentura. Výdaje na inzerci naopak klesly u tisku, rozhlasu nebo u venkovní reklamy.
Rozhlasové stanice navzdory nižším příjmům z reklamy prodaly loni o dvě procenta více reklamního prostoru. Celková délka odvysílané reklamy v televizích se prakticky nezměnila. Zadavatelé si objednali kratší spoty, jejichž počet ale mírně stoupl.
Tradičně nejvíc peněz na reklamu na Slovensku vynaložili dva největší telekomunikační operátoři, Slovak Telekom a Orange. Do první desítky největších zadavatelů se loni dostala slovenská pobočka českého výrobce automobilů Škoda Auto, která podle agentury TNS Slovakia dala na reklamu bez zohlednění slev a bonusů přes 12 milionů eur.
Vývoj objemu reklamy (bez slev, barterů a bonusů) na Slovensku v letech 2010 a 2011 v milionech eur
Média | 2010 | 2011 | Změna v procentech |
Televize | 464,49 | 549,12 | 18,2 |
Časopisy | 101,39 | 96,12 | -5,2 |
Noviny | 87,59 | 77,40 | -11,6 |
Venkovní reklama | 80,75 | 76,91 | -4,8 |
Rádia | 85,05 | 76,84 | -9,7 |
Kina | 3,08 | 3,18 | 3,1 |
Zdroj: TNS Slovakia
-čtk-