Universal Music může koupit britskou firmu EMI

sobota, 22. září 2012, 10:02 Aktuality MediaGuru

Společnost Universal Music Group z koncernu Vivendi dnes získala od antimonopolních orgánů Evropské unie a Spojených států souhlas s koupí britské nahrávací společnosti EMI za 1,9 miliardy dolarů (asi 35 miliard Kč). Evropská komise si však jako podmínku schválení vymínila prodej některých značek EMI i Universal, a prodej některých divizí, včetně české součásti.

Vivendi komisi slíbila, že prodá některé z nejhodnotnějších značek EMI. Jsou mezi nimi Parlophone, která vlastní nahrávky skupin Coldplay, Pink Floyd či Queen, dále značky Chrysalis, Mute a EMI Classics. Universal přijde o značky jako Sanctuary a Co-op Music Ltd. Prodávané značky mají na celkových příjmech EMI podíl zhruba 30 procent a na příjmech nové, sloučené skupiny deset procent. Beatles, na jejichž nahrávky má práva EMI, mezi prodávaným majetkem nejsou.

EMI také prodá některé své divize, a to ve Francii, Španělsku, Belgii, Dánsku, České republice, Polsku, Portugalsku, Švédsku a Norsku. Universal přijde o svoji divizi v Řecku. Federální obchodní komise USA si žádné podmínky pro schválení transakce nestanovila.
Konkurenti Universalu, jako Warner Music a malé nezávislé firmy, proti dohodě protestovali. Poukazovali na to, že vznikne gigant, který by mohl zcela vytlačit ostatní hráče. Komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia dnes uvedl, že nabídka prodeje majetku od Universalu zajišťuje ochranu konkurenčního prostředí v hudebním průmyslu i výhody pro spotřebitele v Evropě, napsaly agentury AP a Reuters.

V loňské listopadové aukci si EMI mezi sebou rozdělily firmy Universal Music a Sony/ATV. Universal si dohodla koupi nahrávací divize EMI zatímco konsorcium vedené Sony získalo divizi hudebních katalogů za 2,2 miliardy dolarů. Spojení se Sony již antimonopolní úřady v USA i Evropě schválily.

-čtk-