Eyeo spouští mobilní verzi pro blokování reklamy

úterý, 27. listopadu 2012, 12:47 Aktuality MediaGuru

Německá společnost Eyeo spouští novou verzi softwaru pro blokování reklamy AdBlock Plus, tentokrát pro operační systém Android. Mohla by tak zkřížit plány firmám jako je Facebook, Google a řada dalších, které se snaží získat více příjmů z reklamy na mobilních telefonech. AdBlock Plus ve verzi pro stolní počítače je podle listu Financial Times (FT) už teď nejpopulárnějším programem svého druhu na světě.

„Je to první aplikace, která bude z vašeho mobilního telefonu odstraňovat všechny reklamy,” řekl podle listu spoluzakladatel německého podniku Till Faida. "Je po tom značná poptávka," dodal.

Software AdBlock Plus pro Android bude blokovat tzv. vyskakovací okna i reklamu, která se zobrazí na displej, ale neukládá se v přístroji. Zablokuje ale například i reklamu, která předchází videosekvencím, což je známé třeba z videoklipů na YouTube.

Nová verze blokovacího softwaru pro mobilní telefony tak nezkříží plány jen velkým podnikům typu Facebook, ale i řadě začínajících firem, které na reklamu spoléhají. Existuje ale i řada vývojářů mobilních aplikací, kteří jsou placeni hlavně z reklamy. Bez těchto příjmů budou muset buď skončit, anebo uživatele přesvědčit, aby jim za aplikace platili.

Mobilní verze softwaru AdBlock Plus má blokovat reklamu jak v prohlížeči telefonu, tak v ostatních aplikacích, ať už je to Facebook, Angry Birds nebo jiné. Nový program rovněž zkomplikuje plány provozovatelů komunitních sítí jako je Facebook nebo Twitter, kteří zápasí se zvýšením výnosů, neboť uživatelé se přesouvají od notebooků ke smartphonům.

Verzi AdBlock Plus pro počítače si v celém světě stáhlo už více než 50 milionů lidí. Zatímco ve Spojených státech a Velké Británii mají tento program jen asi dvě nebo tři procenta uživatelů internetu, v Německu je to hit číslo jedna. Program si tam už nainstalovalo více než deset procent uživatelů internetu a v celém světě se podle FT každý den stáhne více než 100.000 kopií.

Vzhledem k tomu, že software AdBlock Plus je zatím relativně nový, nepředstavuje pro reklamní průmysl zatím žádný velký problém. "Pokud by si takový nástroj stáhlo pět až deset procent uživatelů, pak už by to problém být mohl," myslí si analytik Ian Maude z organizace Enders Analysis. Naznačil tak, že v Německu by software mohl reklamním společnostem vadit už teď.

Celosvětové tržby z reklamy na mobilních přístrojích loni podle záznamů organizace Interactive Advertising Bureau dosáhly zhruba 5,3 miliardy dolarů (asi 103,4 miliardy Kč). Na software AdBlock Plus se nicméně snesla kritika za to, že snižuje příjmy provozovatelům webů, kteří poskytují svůj obsah zdarma.

„My musíme pochopit ekonomickou úlohu reklamy pro financování služeb a obsahu (on-line). To je naprosto zásadní. Produkty jako je AdBlock tento podnikatelský model podkopávají," podotkl Nick Stringer z britské Internet Advertising Bureau UK, kde má na starosti otázky regulace. Výrobce softwaru AdBlock Plus ale odmítá, že bojuje proti reklamě jako takové. Trh si prý musí najít cestu, která bude vyhovovat jak zadavatelům reklamy, tak uživatelům.

-čtk-