KohoVolit.eu: Média byla na Schwarzenbergově straně

čtvrtek, 07. února 2013, 16:58 Aktuality MediaGuru

Tištěná česká média stála před prezidentskými volbami na straně předsedy TOP 09 Karla Schwarzenberga. Mohla prý naopak poškodit místopředsedu ČSSD Jiřího Dienstbiera a dalšího se spolufavoritů volby Jana Fischera, tvrdí na základě své analýzy sdružení KohoVolit.eu.

Nejen o Fischerovi a Dienstbierovi, ale i o pozdějším vítězi voleb Miloši Zemanovi (SPOZ) prý psala v negativnějších souvislostech než o Schwarzenbergovi. Zemanovi to ale zřejmě výrazně neuškodilo, a to proto, že negativní informace o něm nebyly zásadně nové a na rozdíl od Dienstbiera s Fischerem se mohl opírat o "dlouhodobou přítomnost v českém politickém prostoru," uvádějí autoři analýzy.

O hlavě státu letos v lednu poprvé v České republice rozhodovali voliči, nikoli parlament. Zeman ve druhém kole porazil Schwarzenberga, získal 54,8 procenta hlasů, předseda TOP 09 dostal 45,19 procenta. Dienstbier a Fischer stejně jako pět dalších kandidátů vypadli už v kole prvním.

Sdružení KohoVolit.eu analyzovalo v období před prvním i druhým kolem voleb sedm tištěných médií - deníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny, Hospodářské noviny a Právo a týdeníky Respekt, Reflex a Týden.

Média podle autorů analýzy neprotežovala některé kandidáty na úkor jiných, pokud jde o četnost článků. Rozdíly prý byly dány tématy, která v souvislosti s jednotlivými uchazeči o prezidentské křeslo nastolovala.

O Fischerovi podle KohoVolit.eu psala třeba v souvislosti s jeho "ne zcela přesvědčivými vystoupeními v televizních debatách", financováním kampaně nebo minulostí v KSČ. Dienstbier byl spojován hlavně se svou žádostí o podporu KSČM a se štěpením, které vzhledem k souběžné kandidatuře někdejšího člena a expředsedy ČSSD Zemana potenciálně vzniká v sociální demokracii.
Mezi hlavními tématy, jež byla v souvislosti s Fischerem a Dienstbierem spojována, prý nebylo žádné jasně pozitivní. "Je pravděpodobné, že to byla právě antikomunistická karta, která měla vliv na konečné třetí a čtvrté místo těchto kandidátů," tvrdí analytička KohoVolit.eu Kateřina Kňapová. U Schwarzenberga bylo podle ní naopak vyznění článků spíše pozitivní. Zejména v lednu se v médiích objevovala hlavně podpora, kterou předsedovi TOP 09 vyjádřily různé osobnosti, uvedla.

Ve druhém kole byl pak podle analýzy zřejmý rozdíl mezi způsobem, jak média prezentovala Schwarzenberga a jak Zemana. U Schwarzenberga byly podle Kňapové kromě podpory například významných osobností prezentovány také články související přímo s podporou, kterou má u studentů. "U Miloše Zemana vedle výčtu podpory dominovaly články, které se zaměřily na negativní a agresivní kampaň, štěpení uvnitř ČSSD a levice, které Zeman způsobuje, případně sudetoněmeckou otázku a Benešovy dekrety," uvedla analytička.

Zatímco v Zemanově mediálním obrazu podle analýzy převládala konkrétní témata s jasně negativními konotacemi, "u Schwarzenberga pokračovala sledovaná média v trendu určité nekonkrétnosti, která byla zřejmá už před prvním kolem".

Kohovolit.eu je web a stejnojmenné sdružení. Funguje od roku 2006 a jako cíl uvádí podporu informovanosti voličů a občanské participace.

-čtk-