Super Bowl letos na sestupu, kreativity ubylo
Letošní finále amerického fotbalu bylo dle ohlasů tím nejméně kreativním ročníkem za posledních let. Ubylo také televizních diváků.

Super Bowl je svátkem nejen pro sportovní nadšence. Únorové vyvrcholení ligy amerického fotbalu každý rok napjatě očekává také celá marketingová branže. Během finálového zápasu jsou totiž tradičně nasazovány premiérové reklamy.
Letošní zápas, kterému meziročně ubylo asi tři miliony diváků, skončil také v mírném deficitu, co se kreativity týče. Alespoň tak naznačují reakce, které se téměř okamžitě po skončení zápasu začaly objevovat na internetu i v odborném tisku. Na zřetelných důvodech se však neshodnou.
Zářnou výjimkou jsou automobilky, jež se v letošních spotech výrazně méně soustředily na produkt. A nápaditost nechyběla ani nejoceňovanějšímu spotu, který letos patří pivovaru Budweiser. Následující přehled shrnuje nejlepší a nejhorší reklamy, které se během přestávek objevily na televizní obrazovce. Všechny reklamy pak můžete najít na YouTube.
Vítězové ročníku 2013
Sentimentální, plný nostalgie a nejsdílenější. To jsou adjektiva, která se nejčastěji skloňují v reklamě společnosti Budweiser, který po dvouleté přestávce do hlavní role vrátil tradiční plemeno koní, které se stalo již tradiční součástí brandingu amerického pivovaru.
Dvouminutový spot značky Ram Trucks musel jasně zasáhnout svou cílovou skupinu. Esej vyzdvihující úlohu amerických zemědělců mezi převážně komicky laděnými spoty vynikla svým důrazem na vizuální a zvukovou složku.
V naprostém kontrastu s předcházející reklamou je spot pracího prášku Tide. Vtip absurdně laděného klipu stojí především pro tuzemské diváky stěží odhalitelném vtipu, kdy manželka podporuje jiný tým než její mediálně známý choť.
Na nápadité video se spoustou známých tváří (Usher, Willem Dafoe, Kate Upton) ve vedlejších rolích vsadil Mercedes-Benz. Přestože je celý spot plný vjemů a kreativních odboček, produkt je celou dobu ústředním hybatelem děje. A skvěle zvládnutý je i závěrečný selling point.
Audi na příkladu osamělého středoškoláka jasně dokazuje sílu své značky. Jedinou zásadní věcí, které lze této velmi emotivní reklamě vytknout, zůstává fakt, že náctiletí stěží patří k demografické skupině pořizující si Audi nejčastěji.
Poražení ročníku 2013
Reklamě na nový druh piva Beck's kritici vytýkají hlavně nesrozumitelnost sdělení.
Tuctový, bez nápadu, s nevyužitým potenciálem. Komentáře k reklamě na deodorant Speedstick se na hodnocení vzácně shodnou.
Přírodopisný dokument zpočátku připomínající reklama byla negativně hodnocena především po produkční stránce, která neodpovídá kvalitě jiných spotů. Jen srovnejte následující video s ledními medvědy či další produkcí Coca-Coly.
Prvoplánovitá reklama od Calvina Kleina je sice potěchou pro oka žen. O tom, zda image značky vylepší naolejovaný svalovec také u mužů, lze poměrně pochybovat. V čem je představované spodní prádlo jiné než ostatní, zde není ani naznačeno.
Blackberry
Značce chytrých telefonů, které soustavně klesají prodeje, stěží pomůže, když ve 30vteřinovém spotu v ceně několika mil. dolarů neukáže jediný důvod, proč by průměrný uživatel měl Blackberry upřednostnit na úkor přístrojů od Applu či Samsungu.
Všechny reklamy můžete zhlédnout zde.
-lmr-