Prognóza: Ekonomika mírně oživí, může pomoci i investicím
V roce 2014 dojde k mírnému oživení ekonomiky, což může pozitivně stimulovat i mediální investice. V letošním roce má ekonomika stagnovat.
 
                            Aktuální prognóza České bankovní asociace (ČBA) hovoří o postupném urychlení růstu ekonomiky v závěru letošního roku. „I přes problémy české ekonomiky v roce 2012 a neočekávaný pokles HDP v Německu očekáváme v druhé polovině roku oživení. Výsledkem by měl být nejen mírný pokles ekonomiky za celý rok (-0,2 %), ale především dobrý základ pro vývoj v roce 2014,“ uvedl Petr Dufek, člen Vědeckého grémia ČBA a ředitel makroekonomického výzkumu ČSOB.
„V otázce nezaměstnanosti se očekává zlepšení vlivem sezónních faktorů. Dynamika spotřeby domácností sice zůstane v záporné hodnotě (-0,5 %), což je ovšem podstatně lepší situace než loni a potvrzuje to stabilizaci této oblasti," uvádí prognóza ČBA.
K letošnímu mírnému poklesu HDP přispějí také investice a čistý export tak bude de facto jediným faktorem působícím ve prospěch růstu ekonomiky. „Navzdory přetrvávající nepříznivé ekonomické situaci stále prognózujeme růst bankovních úvěrů (o 2,7 %) při silnějším růstu v sektoru domácností (3,5 %). Oživení ekonomiky se do poptávky po úvěrech promítne až se zpožděním.“ řekl Jaromír Šindel, člen Vědeckého grémia ČBA a hlavní ekonom Citibank pro Českou republiku.
Prognóza vývoje hlavních ekonomických ukazatelů
| 2013 | 2014 | |
| Růst reálného HDP (%) | -0,2 | 1,8 | 
| Podíl nezaměstnaných osob (MPSV): průměr (%) | 7,6 | 7,5 | 
| Míra inflace: CPI (%) průměr | 1,9 | 1,9 | 
| Vládní deficit (% HDP) | -3 | -2,7 | 
| Vládní dluh (% HDP) | 47,9 | 48,9 | 
| Růst soukromé spotřeby (%) reálně | -0,5 | 1 | 
| Růst vládní spotřeby (%) reálně | -0,2 | 0,1 | 
| Růst investic (%) reálně | -0,9 | 2,3 | 
| Růst reálného HDP v eurozóně (%) | -0,2 | 1,2 | 
Zdroj: ČBA
Ekonomické oživení a návrat k růstu může pozitivně stimulovat i mediální investice. Vstup do letošního roku je ale zatím opatrný. Objem mediálních investic letos ovlivňují nové obchodní politiky na televizním trhu, které v důsledku nedohody některých velkých klientů s nejsilnější komerční televizní skupinou Nova přinášejí snížení investic zejména v televizním médiu (za leden-únor 2013 jde o meziroční pokles o 17 %). Celkové mediální investice jsou tak podle monitoringu zatím na nižší úrovni než loni, a to o cca 10 %.
Ceníkové hodnoty reklamního prostoru v únoru 2013 a 2012 (v Kč)
Zdroj: Admosphere
-mav-
Foto: Photospin
