David Beckham: v reklamě ještě lepší než ve sportu

čtvrtek, 30. května 2013, 06:46 Reklama MediaGuru

Slavný anglický fotbalista David Beckham zakončil svou sportovní kariéru v dresu Paris St. Germain. Jak byla úspěšná v porovnání s jeho reklamními aktivitami?

Anglický fotbalový záložník vynikal především svojí výjimečně dobrou kopací technikou, v dresu Manchesteru United se mu podařilo dát gól z půlky hřiště, který byl následně vyhlášen jako gól dekády anglické Premier League. Jeho výjimečná schopnost jej však zradila v nejméně vhodný moment, na Euru 2004 ve čtvrtfinále proti Portugalsku poslal během penaltového rozstřelu míč vysoko nad břevno, načež Anglie z turnaje vypadla.

David Beckham se stal první anglickým hráčem, který vyhrál ligový titul ve čtyřech různých zemích. Při přestupu do americké fotbalové ligy MLS v roce 2007 podepsal smlouvu zajišťující mu nejvyšší příjem v historii ligy (šest a půl milionu dolarů za rok). K jeho kariéře lze dále dodat, že byl vyhlášen nejužitečnějším hráčem sezony 2000–2001 anglické nejvyšší soutěže a o šest let později jeho sláva již dalece překračovala fotbalová hřiště. Časopis Time jej jmenoval mezi stovku největších hrdinů a ikon, podle magazínu Forbes byl Beckham patnáctou nejvlivnější osobností na světě, a podle časopisu Arena dokonce nejvlivnější muž Británie pod čtyřicet let. Význam Beckhama jako módní ikony udávající trendy prostě nešlo ignorovat. Když se řekne slovo metrosexuál, sotva někoho může napadnout příhodnější jméno, se kterým tento pojem spojovat. A mimochodem, slova „David Beckham“ byla v letech 2003 a 2004 mezi sportovními pojmy nejvyhledávanější.

Od spodního prádla po motorový olej

Během své kariéry spojil Beckham své tělo a tvář hned s několika různými značkami. Prodej brýlí značky Police se tak díky němu zdvojnásobil. Se svou manželkou Victorií zaštiťují parfémy Intimately. K dostání v obchodním řetězci H&M bude k dostání značka spodního prádla s prostým názvem „David Beckham“. Reklama na tuto kolekci se stala nejsdílenějším Beckhamovým videem.

Ani po ukončení sportovní kariéry se Beckham nemusí bát výpadku příjmů. Firma Adidas mu nabídla doživotní smlouvu na propagaci značky. V reklamě na Adidas se objevil po boku Lionela Messiho nebo Katy Perry.

Předtím byl také tváří značky Pepsi a Vodafone. Spot, ve kterém hraje proti zápasníkům sumo, se vysílal i v České republice.

Dále propagoval Unicef. Značku Gillete. Motorový olej Castrol. Nepřekvapí proto, že Beckham i na konci kariéry byl nejlépe vydělávajícím fotbalistou. A to přitom jeho plat fotbalisty tvořil zhruba jen desetinu jeho celkových ročních příjmů.

Beckham jako univerzální znak

Velký marketingový úspěch zaznamenal Beckham na počátku desetiletí v Asii, kde ho pro reklamní účely využila firma Vodafone. Analytik Peter Schloss tento úspěch vysvětlil pro CNN vnímáním Beckhama asijským publikem jako rozšíření britské a americké popkultury v Asii. Angloamerická kultura má podle něj výhodu ve své srozumitelnosti a přístupnosti publiku. Tuto tezi by šlo rozšířit i na postavu samotného Beckhama, který může působit jako ideální směsice unisex stylu a působení módních trendů. Jeho účesy se neustále proměňovaly, nešlo je jednoznačně kulturně ukotvit, stejně tak jako jeho metrosexuální péče o vlastní pleť nelze jednoznačně ukotvit genderově. Byl to fotbalista, který byl stejnou měrou zajímavý pro dámy i pány, zároveň dostatečně stylově proměnlivý a „globální.“ K rozpoznání, že jde o Evropana, mu v Asii stačí bílá barva pleti. Zbytek úspěchu zajistí jeho schopnost vytvářet a přizpůsobovat se módním trendům.

-jav-