Slavné reklamní slogany a jejich příběhy

pátek, 24. května 2013, 07:35 Reklama MediaGuru

Jaké příběhy stojí za slavnými reklamními slogany, které tvoří neoddělitelnou složku světových značek?

Slogan představuje slovní spojení, které má zdůrazňovat klíčové aspekty značky. Má být krátký, silný, a zapamatovatelný stejně jako bojový pokřik. Ostatně není to náhoda: slogan totiž pochází ze skotsko-galského slova „sluagh-ghairm“, znamenající bojový pokřik.

Slogan stejně jako logo má pomoci k budování značky, k podpoření její zapamatovatelnosti a zasažení mysli spotřebitele. Některé slogany provází značku desítky let, jiné se často mění. Důležité však je, jestli odvádí svou práci dobře.

Jak vypadá dobrý slogan, ukazuje například nedávno vydaná kniha „Reklamní slogany“ nakladatelství BizBooks. Její autor Lionel Salem, emeritní profesor na Université Paris-Sud, v ní shromáždil na 2 500 nejlepších sloganů na světě a k některým přidal i příběhy, které se pojí s jejich vznikem.

Intel: Intel inside

Za modelový příklad uvádí slogan společnosti Intel „Intel inside“ („Intel uvnitř“), který je krátký, zvučný a výstižný. Opakující se počáteční slabika anglické verze si hraje s aliterací, která podporuje zapamatovatelnost sloganu. Navíc slovo inside (uvnitř) jedním slovo vystihuje, čím se společnost zabývá, tedy vývojem mikroprocesorů. Slogan, který původně zněl: „Intel. The computer inside“, komunikaci společnosti provází od roku 1991.

Toyota: Today. Tomorrow. Toyota

Dalším skvělým příkladem je podle Lionela Salema slogan Toyoty: „Today. Tomorrow. Toyota“ (Dnes. Zítra. Toyota), který si opět hraje s aliterací, přičemž klade důraz na dlouho životnost. Vytvořila je v letech 2004–2005 kalifornská agentura Saatchi&Saatchi.

Nokia: Connectig people

Slavný slogan finské značky Nokia „Connectig people“ (Spojujeme lidi) se používá od roku 1992, kdy byl představen první mobilní telefon. Jeho autorem je Ove Strandberg, tehdy student pracující na poloviční úvazek ve výzkumném centru Nokia, který si při psaní diplomové práce pohrával s verzemi, jako „Nokia connecting people“ (Nokia spojuje lidi) a „Connecting Nokia people“ (Spojení Nokia lidí).

Nike: Just do it

Slogan sportovní značky Nike „Just do it“ (Jdi do toho) byl vytvořen v roce 1988 Danem Wieden z agentury Wieden & Kennedy, která pro Nike pracuje již od roku 1982.

Adidas: Impossible is nothing

Hlavní slogan konkurenční sportovní značky Adidas je poněkud mladšího data. „Impossible is nothing“ (Nemožné neexistuje) pochází z roku 2006 od agentury 180 / TBWA Amsterdam. Prvně byl představen v reklamě, v níž si dva chlapci z chudinské čtvrti na betonovém hřišti losují hráče do svého týmu. Nakonec jim do týmu přijde nejen Cissé, Kaka, Zidane, Beckham, Defoe, ale i Beckenbauer či Platini.

L’Oréal: Protože já za to stojím

Slogan „Protože já za to stojí“, který nedávno oslavil své čtyřicetiny, vytvořila textařka Ilona Spechtová z agentury McCann-Erickson v New Yorku. Původně byl slogan vytvořen pro reklamní spot na značku Préférence, kde si žena pro své vlasy klidně koupí dražší barvu na vlasy, protože ona za to přece stojí.  Za svých 40 let prošel slogan jen mírnými změnami. V posledních letech je možné se setkat s variantou: „Protože Vy za to stojíte“ nebo „Protože my za to stojíme.“

České slogany

Z českých slavných sloganů je možné jmenovat třeba „Když ji miluješ, není co řešit“ značky Kofola, „Život je hořký. Bohudík!“ piva Radegast, „I muži mají své dny“ značky Fernet Stock  či „Aby váš motor skvěle Shell“ čerpací stanice Shell. Ten, jak uvádí ve své knize Česká reklama Jaroslav Krupka, vymyslela manželka Jana Vávry, šéf jedné z prvních fullservisových agentur Studia Beam.

-kch-