RRTV: Hlasitou reklamu měly ČT a Barrandov

středa, 10. července 2013, 12:01 Aktuality MediaGuru

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) po prvním měsíci měření odhalila několik případů příliš hlasité reklamy. Upozornění na porušení zákona vydala České televizi a TV Barrandov. Rada o tom informovala v tiskové zprávě. Vyjádření televizí ČTK shání.

Měření hlasitosti reklamy rada zahájila v červnu po nabytí účinnosti novely zákona a nové vyhlášky. Zároveň získala pravomoc provozovatelům za porušení zákona uložit pokutu až pět milionů korun.

Rada při monitoringu může sledovat až 25 programů současně, v praxi by však nebyla schopná veškerý materiál vyhodnocovat, proto postupuje výběrově. První kontrola se týkala vysílání programů České televize 7. června od 19:00 do 23:00. Z celkem 29 měřených samostatných označení sponzora, reklam nebo jejich ucelených bloků byl správný parametr dodržen pouze ve třech případech, a rada se proto rozhodla upozornit Českou televizi na porušení zákona. Obdobný problém zaznamenala také u všech monitorovaných bloků reklam na Televizi Barrandov.
„V ostatních případech se žádný problém z hlediska zákona nevyskytl a provozovatelé FTV Prima, spol. s r.o. a CET 21 spol. s r. o. vyšli z prvních kontrol se ctí," uvedla předsedkyně RRTV Kateřina Kalistová.

Rada od začátku června také obdržela řadu diváckých stížností na údajně příliš hlasitou reklamu. V této souvislosti ale poukázala na to, že divácká veřejnost zpravidla nesprávně interpretuje zákon, kterým byla hlasitost obchodních sdělení omezena. „Zákon pamatuje pouze na hlasitost reklamy a dalších obchodních sdělení. V důsledku tak v některých případech může přetrvávat pocit diváka, že reklama je ve vysílání příliš hlasitá, a to zejména tehdy, kdy je reklama vložena do pořadu, který je vysílán tišeji," upozornila Kalistová.

Monitoring se přesto zaměřil také na hlasitost minutových úseků před přerušením a po přerušení pořadu. „V některých případech byla vložená reklama čtyřnásobně i výrazněji hlasitější než přerušený pořad. Pokud by se ukázalo, že tento jev nebyl zaznamenán náhodně a že v praxi jsou pořady vysílány mnohem tišeji než vkládaná reklama, mohlo by to problematizovat účinnost platné regulace," uvedla rada. Zvuková hladina oproti reklamnímu bloku byla podle RRTV znatelně tišší na programech Prima love a Prima family a rovněž na programu Televize Barrandov.
Tuzemská úprava vychází z evropských zkušeností a z mezinárodních technických dokumentů, mimo jiné Evropské vysílací unie. Základem je zákon, který radě dává pravomoc kontrolovat a ukládat pokuty. Vyhláška pak upravuje hladinu hlasitosti a maximální špičku. Podle rady zvolené řešení nepředstavuje žádnou novinku, podobné standardy využívají velké televize po celém světě.

-čtk-