Značky objevují festival Prague Pride

sobota, 17. srpna 2013, 08:00 Marketing MediaGuru

Akce vymezující se proti předsudkům a opovržení vůči sexuálním menšinám se dočkala solidní popularity a sponzorské podpory.

Již potřetí za sebou projde Prahou průvod hrdosti homosexuálů, který bude v sobotu 17. srpna vrcholem letošního ročníku festivalu Prague Pride. Přehlídka, která se zaměřuje na život leseb, gayů, bisexuálů a translidí, probíhá od 12. do 18. srpna. V rámci ní se koná téměř stovka různorodých akcí. Hlavním tématem se tentokrát stal coming out, tedy zveřejnění a přijetí odlišné sexuální orientace. Na to odkazuje i slogan „Jdeme s barvou ven.“ Být sami sebou, žít bez předstírání a skrývání je pro gaye a lesby v české společnosti podle organizátorů stále velký problém.

Podle Agentury Evropské unie pro základní práva (FRA) se v zaměstnání „vyoutovalo“ pouze 11 % českých gayů a leseb. Na druhou stranu festival samotný rozhodně ostýchavostí netrpí, naopak:  za krátkou dobu své existence se dostal podle bodování serveru gaycities.com mezi desítku nejlepších evropských Pride událostí, a to jako jediný z postkomunistických zemí. Vloni ho v Praze navštívilo 40 000 lidí, z toho 15 000 se zúčastnilo průvodu. Událost do Prahy přitahuje zahraniční návštěvníky. Podle průzkumu Prague Pride tvořili vloni cizinci 28 % účastníků a utratili v Praze kolem 11 500 000 Kč. Minimálně stejně vysokou návštěvnost očekávají organizátoři také letos.

Bohatá podpora

Prague Pride má také nezanedbatelný marketingový potenciál; podporuje ji přibližně sedmdesátka různorodých partnerů včetně značek jako je Staropramen, IBM, KLM či Holmes Place. Hlavním partnerem je společnost Clearstream, poskytovatel služeb následujících po obchodování s cennými papíry v Evropě. Je stoprocentní dceřinou společností Deutsche Börse. Mezi další partnery patří mimo jiné také známé hotely Josef, Hilton, Intercontinental nebo Novotel. Program zahrnuje debaty, promítání, divadelní představení, výstavy, sportovní akce, procházky s průvodcem, koncerty či večírky. Vyvrcholí sobotním průvodem, který se koná už potřetí. Po něm následuje také OMG party v klubu Mecca, kde hlavní hvězdou večera bude Danny Verde - oficiální remixér Lady Gaga, Mariah Carrey a Scissors Sisters. Den předtím také může návštěvníky zaujmout módní bazar ulítlostí na piazzetě Národního divadla ve spolupráci s projektem Votoč Vohoz.

Zvykněte si!

Může se zdát lehce paradoxní, že akce oslavující toleranci, respektive upozorňující na zpátečnictví a existenci předsudků ve společnosti, dosahuje tak velké popularity jak co do počtu návštěvníků, tak podpory známých a zavedených firem – samotná popularita by tak mohla popírat její smysl podle logiky „daří-li se akci Prague Pride tak dobře, tak v čem spočívá ona netolerance, proti které brojí?“.

Podíváme-li se na vizuál Prague Pride 2013, vidíme přítomnost některých stereotypních znaků. Pestrého oblečení a módních doplňků a celkové veselosti v případě gayů, určité „zmužnění“ jako je tetování nebo práce ve stavebnictví v případě lesbické dvojice. Koncept akce, jejíž vrcholem je průvod hrdosti, nicméně počítá právě s podtextovým sdělením, že na těchto znacích vlastně není nic, za co by se jejich nositelé měli stydět. Jinými slovy, jsou na sebe hrdí.

Jak se fotil vizuál pro Prague Pride 2013




Autor textu: Jan Vávra